Jump to content

Paar beginners vragen over MB6582


renepela
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb sinds gisteren het base bord voor de MB6582 af. Alle 8 sids erop en knallen maar!

Het goede nieuws is dat hij werkt. Maar ik weet niet helemaal zeker of ik alles goed heb gedaan, want het control surface bord moet ik nog af bouwen.

Vooralsnog heb ik dus geen controle over de diverse parameters. Via cubase stuur ik hem nu aan en de presets zijn waanzinnig !

Ik heb een aantal vraagjes en hopelijk kan een van jullie die beantwoorden:

1) Ik heb 8 6582 sids die ik gekocht heb van Wilba. Welke hex file moet ik uploaden voor de applicatie? Ik twijfel namelijk tussen setup_8580.hex en setup_mb6582.hex. Ik heb nu de setup_mb6582.hex erin zitten, maar wellicht had ik die 8580 hex moeten pakken. Wat is het verschil precies? Hoe weet die setup_mb6582.hex nu welke sid ik gebruik?

2) Ik heb de presets geupload naar bankstick A. Die bankstick is 512kb. Hij formatteerde echter maar 64k. Is dat normaal?

3) Zijn er meer preset banks?

4) Hoe bereik ik bank B t/m H? Ik kan in Cubase wel van preset wisselen, maar niet van bank.

5) Hoe kan ik de overige sids testen zonder Control Surface? Nu hoor ik alleen stereo geluid uit de eerste twee sids. Ik moet vermoedelijk de overige core's nog voorzien van de applicatie, maar hoe doe ik dat zonder Control Surface. Ik haal de PICS liever niet meer uit hun socket. Met zoveel pinnetjes trek je er zo een krom namelijk.

Hoe switch ik vervolgens van sid zonder CS? Kan ik dit soort dingen via sysex doen?

Hopelijk kan iemand deze vragen beantwoorden.

Alvast bedankt.

Rene

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

ik ben er al een tijdje uit (hoop het binnenkort weer op te kunnen pakken) dus ik heb geen antwoord op al je vragen. Wat ik wel weet of vermoed heb ik hieronder even opgesomd:

1. 6582 en 8580 zijn hetzelfde, je hebt dus de 8580 versie nodig. Ik kan me alleen vaag herinneren dat je niet de .hex file nodig hebt maar een ander formaat om via midi te uploaden, de .hex is om direct te branden dacht ik, maar pin me er niet op vast.

2. Bits en Bytes. 512 kilobit is 64 kilobyte.

3. Weet ik niet maar volgens mij nog niet.

4. en 5. Je kan volgens mij alles via MIOS Studio aansturen. Er is een jumperbank waarbij je de MIDI in naar een bepaalde PIC kan doorsturen door een jumper te verzetten, als de bootloader maar op je PIC staat kun je zo de MIOS versie en applicatie updaten.

Succes!

Alex.

Link to comment
Share on other sites

Thanks. Ik heb alle cores geprogrammeerd nu. Lukte niet via MIOS, dus heb ik toch de PICS er maar uit gehaald en 1 voor 1 in de eerste socket gestopt en op die manier geprogrammeerd.

Het lukt me alleen nog steeds niet geluid uit sid 3 t/m 8 te krijgen zonder Control Surface.

Ook het wisselen van bank lukt niet via MIOS en ook niet via Cubase. Daar kan ik prima van preset wisselen, maar een andere bank doet niks.

Link to comment
Share on other sites

Welk probleem heb je met de voeding?

Ik heb in het verleden al 3 C64 voedingen opgeblazen, dat gebeurt wel vaker met die ouwe rommel. Ik heb verschillende schakelingen geprobeerd om het geheel van stroom te voorzien vanaf 1 transformator, maar dat lukt ook niet echt. Het probleem ligt aan dat het geheel gewoon te veel stroom trekt. een 6582 trekt 100mA op de 5V rail en nog wat op de 9V. Als je dan ook nog 4 PICs en wat andere ICtjes hebt zit je al snel boven de 1A en dat lijken al mijn 7805jes niet goed te trekken. Zodra ik weer wat tijd heb (volgend jaar) ga ik een nieuwe, definitieve voeding maken die voldoende vermogen heeft op 5V en daarnaast ook 9V en + en - 12V kan leveren. Waarschijnlijk vanaf 2 trafo's. Mijn plan is om 6582 base pcb, FM synth, SEQ, Filters en mogelijk nog wat distortion in 1 doos te bouwen. En er dan eindelijk eens wat muziek mee te gaan maken, want daar is het 6 jaar terug toch om begonnen...

Link to comment
Share on other sites

Dat probleem heb ik dus ook zoveel te bouwen en te doen dat je eigenlijk geen tijd over hou voor waar het eigenlijk omgaat...muziek maken. Ook het wachten op die Wilba's pcb's was ik zat dus dan maar op de Smashtv way .....moet nog steeds de control surface bedraden maar er komt steeds weer wat tussen. Ik wil dat dat kut ding nou s een keer gaat werken.

Link to comment
Share on other sites

Bij mij valt het opzich nog wel mee met muziek maken. Zit nu eigenlijk met smacht te wachten op de zelfbouw behuizing van doug. Voor de rest de mb-6582 werkt maar heb deze nog niet volledig vol gestoprt met pics en sids kom ook omdat ik geen plek heb op mijn mengpaneel voor 4 stereo ingangen. Komt hopelijk in orde als ik de goede switched jacks heb, dan heb ik aan 1 stereo ingang op mengpaneel genoeg omdat je dan de mixed uitgang kan gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben muzikant in hart en nieren, maar dat bouwen vind ik ook wel gaaf hoor. Gelukkig werkt het bij mij allemaal prima.

In het verleden ook al een x0xb0x in elkaar gezet. Ben nu ook bezig met een meerjaren plan. De bouw van een gigantische Modulaire synthesizer. Gelukkig ben ik ook daar al zo ver mee dat ie bespeelbaar is.

Om nog even terug te komen op dat voedingsprobleem dat ik hier lees: Ik snap niet dat je zegt dat je 7805's het niet trekken.

Je hebt het over 6582's (8 stuks). Dan snap ik niet helemaal waar je een 7805 voor nodig hebt. Ik heb op mijn 8x6582A MB6582 maar 1 spanningsregelaar zitten en dat is een 7809. Ik gebruik gen 7805, laat staan meerdere.

Wellicht gebruik je de verkeerder spanningsregelaar en gaat de boel daarom fout?

Link to comment
Share on other sites

Je heb 5V nodig voor de pic 18F4685 Rene....zie het schema van de core module IC3. Alleen laat je die op de core weg en plaats je hem in de optimized PSU. Daar creeer je 5V en 14V apart voor pic en sids.

Maar Northern kan je dan niet een vol.reg nemen die meer dan 1A aan kan? Ben je ook van dat probleem af. De C64 trafo levert 1.7A op 5V.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben muzikant in hart en nieren, maar dat bouwen vind ik ook wel gaaf hoor. Gelukkig werkt het bij mij allemaal prima.

In het verleden ook al een x0xb0x in elkaar gezet. Ben nu ook bezig met een meerjaren plan. De bouw van een gigantische Modulaire synthesizer. Gelukkig ben ik ook daar al zo ver mee dat ie bespeelbaar is.

Om nog even terug te komen op dat voedingsprobleem dat ik hier lees: Ik snap niet dat je zegt dat je 7805's het niet trekken.

Je hebt het over 6582's (8 stuks). Dan snap ik niet helemaal waar je een 7805 voor nodig hebt. Ik heb op mijn 8x6582A MB6582 maar 1 spanningsregelaar zitten en dat is een 7809. Ik gebruik gen 7805, laat staan meerdere.

Wellicht gebruik je de verkeerder spanningsregelaar en gaat de boel daarom fout?

Alle logica heeft 5V nodig, zelfs de SIDs draaien op 5V en 9V of 12V. Jij gebruikt waarschijnlijke de C64 voeding en daarin zit al een 7805 in, die voeding levert namelijk 9VAC en 5VDC, en waarschijnlijk heb je er nog 1 extra op je "optimized psu" circuit zitten.

Mijn vorige voedingen hadden allemaal het probleem dat ze meerdere PICs en SIDs niet trokken, de spanningsval was gewoon te hoog. Het volgende plan is om een 5A voeding van circuitsonline.nl te bouwen voor het 5V gedeelte, en de overige spanningen (+12V -12V en +9V) van een aparte 24VAC trafo met centertap te halen. Als dat niet werkt geef ik het op  ;)

Link to comment
Share on other sites

Hahaha we zitten dus allemaal in hetzelfde schuitje.

Bouwen bouwen bouwen maar geen muziek.

Ik heb nog een sloot pcb's wordt er niet goed van.

Gelukkig werkt mij Mb6582 al nu mijn 2e ml-303 afronden en hup volgende project :(

Dat heb ik dus ook...een hele berg met pcb's...sommige wel al "populated".

FF kijken: 2x GSSL, 9090, xox, SIDDER, MB 808 en dan wil ik nog een formant modulair bouwen waar ik al wat printjes van heb........het houdt niet op zo.....en Cubase begin ik steeds minder te trekken....daarbij nog een aantal reparatie opdrachten en modificaties(wat wel lekker geld opleverd btw ;)  )

Deze week komt eindelijk mijn TBS 303 deze kant op......whiiiiiiiiiieeeeeeeeee

Net 1 van de GSSL prints af gesoldeerd.....er zit schot in.......

Link to comment
Share on other sites

Om toch nog even terug te komen op het spanningsverhaal: Op de MB6582 pcb van Wilba heb ik slechts 1 spanningsregelaar zitten. Een 7809. Ik gebruik alleen 6582 sids, dus ik heb niks erop gezet voor de oude 6581 sids. Die ga ik toch niet gebruiken. Ik heb dus geen 7805 gebruikt. Doe ik dan wat fout?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik snap het voeding probleem ook niet. Je trekt een voeding uit een jaren 90 computer (zonder build in logic) en je hebt stabiele 5V met 10A en 12V een paar A. Alleen de -12 is waarschijnlijk tussen de 0.5 en 0.8A

Een stevige elco op ieder pcb voor de vermogens (cq spannings-) wisselingen en het moet in orde zijn.

Opnieuw: Je wilt geen moderne voeding!

Gio. (Jawel, Nederlander in Griekenland).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...