Jump to content

Wie o wie kan er PICs branden voor mij??


Syntax_Terror
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, mijn samples van MicroChip zijn binnengekomen, eindelijk!!! Nu zit ik met een probleempje, de software moet er op gezet worden. Ik heb daar de middelen niet voor. Zou iemand, tegen vergoeding (verzin maar wat, heb geen flauw idee wat er bij komt kijken om dit voor elkaar te krijgen) de PICs kunnen voorzien van de bootstrap loader.

Als ik het goed begrijp kan ik daarna via SysEx de software er zelf verder op zetten. Dit lukt me wel, alleen die PICs branden.... ???

Het zijn er 9, ook de natuurvriendelijke variant, deze kunnen toch ook gewoon gebruikt worden ???

Wie o wie helpt me, of kan me in de goede richting sturen?

Alvast bedankt, m'n mbSID komt al weer wat dichterbij  :)  

Link to comment
Share on other sites

Hoi,

Ik heb wel een JDM programmer, maar ik heb nog steeds niet mijn core afgesoldeerd. Ik heb wel al geprobeerd om data te programmeren in een PIC, de bootstrap loader, maar ik heb nog niet kunnen controleren of hij ook werkt. Volgens IC-Prog zou alles goed moeten zijn, aangezien hij geen fouten aangaf.

Ik heb dus ook maar niet gereageerd op deze topic. Maar mocht je nu echt de gok willen wagen, dan pm me maar ff voor mn adres of zo en dan kan ik ze wel voor je programmeren. Het verstandigste is inderdaad om hem zelf te bouwen, dan ben je ook niet van anderen afhankelijk als je eens een keer iets, als test bv, wil branden in je PIC.

Link to comment
Share on other sites

Hee Nomical! :D

Ik ben er intussen ook achter dat je voor mijn project (4xsid-synth) al in het branden van de pics verschillende ID's moet meegeven, zodat de hoofd core module weet wat 'ie waar na toe moet sturen. Dus dan is het mischien toch beter om zelf te branden. Anders moet ik iemand anders (jij!) opzadelen met al die verschillende firm-wares, ID's en al dat gedoe.

Wel bedankt hoor!

Vraagje, gebruik jij de PCBs van Mike's Shop? Ik wil(kan) ze namelijk niet zelf maken.....

En alle losse onderdeeltjes, bestellen bij een reichelt/o.i.d of is het haalbaar om deze bij elektronica specialzaakjes te halen.

Mischien stomme vragen, maar dit is de eerste keer dat ik zoiets ga ondernemen. Mijn enige ervaringen met electronica zijn het onder stroom staan nadat ik als 14 jarig mannetje  oude stereo's uit elkaar ging halen (uiteraard met de stekker er nog in) Waren mijn ouders ook heel blij mee! grote schroei plek in de vloer en ik lag er nok-out naast.  ;D ;D ;D (ja, het is nooit meer goedgekomen)

Link to comment
Share on other sites

Guest arjanver
Hee Nomical! :D

Ik ben er intussen ook achter dat je voor mijn project (4xsid-synth) al in het branden van de pics verschillende ID's moet meegeven, zodat de hoofd core module weet wat 'ie waar na toe moet sturen. Dus dan is het mischien toch beter om zelf te branden. Anders moet ik iemand anders (jij!) opzadelen met al die verschillende firm-wares, ID's en al dat gedoe.

Wel bedankt hoor!

Vraagje, gebruik jij de PCBs van Mike's Shop? Ik wil(kan) ze namelijk niet zelf maken.....

En alle losse onderdeeltjes, bestellen bij een reichelt/o.i.d of is het haalbaar om deze bij elektronica specialzaakjes te halen.

Mischien stomme vragen, maar dit is de eerste keer dat ik zoiets ga ondernemen. Mijn enige ervaringen met electronica zijn het onder stroom staan nadat ik als 14 jarig mannetje  oude stereo's uit elkaar ging halen (uiteraard met de stekker er nog in) Waren mijn ouders ook heel blij mee! grote schroei plek in de vloer en ik lag er nok-out naast.  ;D ;D ;D (ja, het is nooit meer goedgekomen)

Ik heb de pcb's bij mike gekocht(top)

M'n onderdelen heb ik allemaal bij RS-Components gekocht.

Link to comment
Share on other sites

Hee Nomical! :D

Vraagje, gebruik jij de PCBs van Mike's Shop? Ik wil(kan) ze namelijk niet zelf maken.....

En alle losse onderdeeltjes, bestellen bij een reichelt/o.i.d of is het haalbaar om deze bij elektronica specialzaakjes te halen.

Ik heb mijn pcb's ook van Mike's shop.

In principe kan je alle onderdelen ook bij Reichelt bestellen. Dan weet je ook zeker dat je dezelfde onderdelen hebt die TK heeft gebruikt.

Desondanks heb ik zelf wat onderdelen bij locale elektronica winkels gekocht. Om een voorbeeld te geven, de DIP sockets die ik van Reichelt ontving (die dus ook op de bestellijst van TK vermeld stonden) hadden vierkante/rechthoekige pins. Ik heb zelf sockets gekocht die ronde pins hadden, op aanraden van een maat van me die al lang met elektronica bezig was. De reden is dat de ronde pins beter in de gaatjes vallen, het zijn betere kwaliteit sockets en schijnbaar vloeit soldeer beter over ronde pins. Je bent wel duurder uit dan bij elektronica winkels, dus probeer zoveel mogelijk bij Reichelt te bestellen. Ik had echt een grote zak onderdelen voor weinig geld.

Dingen zoals buttons en knoppen voor op buttons/encoders/pots staan soms wel/niet vermeld, maar al deze 'externe dingen' zul je toch zelf willen kopen aan de hand van hoe je je design eruit wil laten zien.

Link to comment
Share on other sites

Guest Zzzz...

Hallo....

Ik ben nieuw hier en zag dat het hier gaat om het branden van de Pics. Ik heb wel een JDM-programmer en het lukt me om in ieder geval wat op de Pic 18F452 te zetten, zoals de MIOS-bootstrap-loader in hex. Maar kan iemand in het heel kort uitleggen, hoe het nu precies werkt...

Ik heb Thorsten's adviezen op de site nu zijn, twintig keer doorgelezen, maar begrijp een aantal dingen niet...

Uitgaande van de eerste stap om te programmeren zet  je met IC-prog de Mios bootstrap loader in hex-formaat op de Pic. Maar wat bedoeld TK met de volgende ID's en waar verander je die? In het hex.-file dat je inleest in IC-prog of verander je dat bij de totale ID waarde van de PIC?

Iemand die me hiermee kan helpen...??

ID[57..63] : SysEx Device ID (0x00 - 0x7f)

ID[55]  : if 0, UART will be initialized with common MIDI baudrate

              if 1, UART will be initialized with 38200 baud

              enable this setting your MIDIbox is connected via the

              to-Host Interface (RS232) to your computer

- ID[48..51] : LCD type.

                 Currently following LCDs are provided:

                 0x0 : common character display

                 0x1 : graphical LCD, KS0108 compatible

                 0x2-0xf: reserved

Als tweede stap zet je dan het MIOS_operating_system_V1.4 op de PIC. Maar dat kan volgens de site zowel via de JDM_programmer (als hex-formaat) als via MIDI (als  Sysex-formaat), maar overschrijf je dan niet de registers van de MIOS_bootstrap_loader...

Iemand die deze procedure nauwkeurig uit kan leggen of een beetje een duidelijke beschrijving kan geven wat er nu werkelijk gebeurt...? :?

Overigens is naar mijn idee Reichelt inderdaad de goedkoopste, ook voor in Nederland...Bestel altijd alles daar in grote hoeveelheden. Nadeel alleen als je wat kleine dingetjes vergeet je weer moet wachten tot je een order van 50 euro bij elkaar hebt  ;)

Tip: Kijk uit bij een bestelling op internet dat ze er niet de katalogus bij zetten als je die niet nodig hebt of al hebt...dit kost je weer drie euro extra verzendingskosten...

Overigens kun je ook in Nederland aardig goedkope PCB's laten maken...Bij http://www.meliest.nl...daar laat ik alles maken...hij vertind....en knipt en je betaalt per vierkante dm.  Was geloof ik zo'n dertig euro kwijt voor alle modules zonder boren..dat doe ik zelf....kijk er even na....just soo...

Nu tot zover mijn contributie...alhier...

Grtz...Erik

Link to comment
Share on other sites

Je moet de ID's veranderen in de .asm file met behulp van MPlab en deze converteren naar een nieuwe .hex applicatie file (niet MIOS, voor zover ik begrepen heb verander je nooit iets aan MIOS). Deze laadt je ook via midi.

Bootstrap loader wordt inderdaad via JDM in PIC gebrand/geflashed. MIOS en MIOS applicatie gewoon via midi. En je overschrijft niet die registers waar de bootstrap loader in zit.

Waarom weet ik niet, dat gaat veel te diep voor mij. Het maakt me eigenlijk ook niet uit, zolang het maar correct functioneerd. ;D

Stuur een pm naar TK als ie terug is of plaats gewoon ergens anders op het forum nogmaals deze vraag, want ik neem aan dat TK niet de enige is die die vraag kan beantwoorden. Op Driftz misschien na, is er denk ik niemand op het Nederlandse gedeelte die die vraag kan beantwoorden. ;D

Link to comment
Share on other sites

Iemand die deze procedure nauwkeurig uit kan leggen of een beetje een duidelijke beschrijving kan geven wat er nu werkelijk gebeurt...?
&
Op Driftz misschien na, is er denk ik niemand op het Nederlandse gedeelte die die vraag kan beantwoorden.  

Ehh  ??? allez dan..

Die PIC's zijn zelf-programmeerbaar, dit is hoe microchip het uitlegt:

SELF PROGRAMMING

 PIC16F87X family features self program-ming capability. Self programming enables remote upgrades to the FLASH program memory and the end equipment through a variety of medium ranging from Internet and modem to RF and infrared. To setup for self programming, the designer programs a simple boot loader algorithm in a code-protected area of the FLASH program memory. Through the selected medium, a secure command allows entry into the PIC16F87X MCU through the USART, I2Câ„¢ or SPIâ„¢ serial com-munication ports. The boot loader is then enabled to reprogram the PIC16F87X FLASH program memory with data received over the desired medium. Self programming is accomplished without the need for exter-nal components and without limitations on the PIC16F87X's operating speed or voltage.

Meer vind je op http://www.microchip.com/1010/suppdoc/index.htm

Die bootloader zit dus op een of andere manier in een stukje afgeschermd geheugen: "a simple boot loader algorithm in a code-protected area of the FLASH program memory." heet dat dan :)

Daar zul je dus alleen met een toegewijde programmer  (zoals bv. JDM) kunnen schrijven. Die bootloader kijkt vervolgens de eerste 2 seconden na het opstarten of er geen OS update zit aan te komen. (Dus MIOS sysex binnen de 2 seconden doorsturen)

Dit kan met sysex omdat sysex = MIDI  & MIDI = "through the USART"

De applicatie die onder MIOS draait, zoals dat SID-ding, MB64v2, LC of je eigen applicatie, kan je later 'uploaden' omdat MIOS daar dan wel voor zorgt.

Uit eigen ervaring ;) weet ik dat je MIOS wel om zeep kunt helpen met je applicatie, als je wat verkeerde variabelen gebruikt ofzo. Maar de bootloader zelf niet. Dus MIOS opnieuw uppen & 't is opgelost in zo een geval.

MIOS & de applicaties (de bootloader ook wel) zijn geschreven in Assembler (MPLAB) & die kan natuurlijk geen syssex exporteren, alleen HEX files.

Daarvoor bestaat er een een converteer-routine. Die is geschreven in Perl. Die Perl moet dus geinstalleerd zijn op je rekenaar. Bij elke MIOS toepassing & MIOS voorbeelden zit een batchfile (convert.bat) die je kan uitvoeren om de HEX om te zetten naar sysex. Die sysex tenslotte stuur je door met bv. MIDIOX

Zo, ik hoop dan dat ik hier een beetje heb bijgedragen to de algemene MIOS kennis van de Nederlandstalige gemeenschap ;) (& dat het allemaal een beetje waar is natuurlijk hehe )

Link to comment
Share on other sites

Sorry...foutje...

volgende URL klopt wel...

http://www.melieste.nl

...e vergeten...

Grtz E

Bedankt voor de info, ik denk dat ik het toch bij Mike laat doen, aangezien hij de ontwerpen zelf allemaal al heeft en het dus gewoon een kwestie is van de print-plaatjes die je nodig heb in het "boodschappen mandje" gooien en bestellen maar!

DriftZ ook bedankt voor de info....leer steeds meer hier.

Krijg er echt zin in om te jammen op de SID-synth! Zo erg zelfs dat ik gisteren een van de commodore's heb aangesloten op de tv en in BASIC de sid heb zitten programmeren.... 10 POKE 54272,127: POKE 54273,26

Pffff, da's lang geleden.... ;D

Link to comment
Share on other sites

&

Ehh  ??? allez dan..

.........

Zo, ik hoop dan dat ik hier een beetje heb bijgedragen to de algemene MIOS kennis van de Nederlandstalige gemeenschap ;) (& dat het allemaal een beetje waar is natuurlijk hehe )

Ik zei toch dat je het wellicht kon vertellen! ;D

Ik zei dat omdat jij, dacht ik, al met die IIC taal bezig was in je MIOS applicatie en ik daarom dacht dat je al wel wat gevorderder was dan de rest. Zie hier het resultaat. ;D

Link to comment
Share on other sites

omdat jij, dacht ik, al met die IIC taal bezig was in je MIOS applicatie

IIC ? wasda voor iets ? ;)

Dat was ik dus niet :) & "gevorderd"... erh... ik heb zelfs de grootste moeite om te begrijpen hoe ik 'tables' kan/moet gebruiken in asm/mios..  :-/

Wanneer is die TK terug ??  :P

mvg

Link to comment
Share on other sites

Guest Zzzz...

Driftz,

bedankt voor het uitleggen,

een handige link,  voor iedereen die geinteresseerd is, waardoor ik het ook wat beter leerde begrijpen:

http://www.physicalbits.com/

aardige tutorial-achtige omgeving waarin registers vrij uitgebreid werden uitgelegd....

En Nomical nog een vraagje:

   

     

Re: Wie o wie kan er PICs branden voor mij??

« Reply #10 on: 10/08/03 at 11:57:35 »       Quote  Modify

------------------------------------------------------------------------

Je moet de ID's veranderen in de .asm file met behulp van MPlab en deze converteren naar een nieuwe .hex applicatie file (niet MIOS, voor zover ik begrepen heb verander je nooit iets aan MIOS). Deze laadt je ook via midi

Dit zou dan de Bootstrap Loader file (.hex) moeten zijn, toch? Want TK zegt bij zijn instructies bij de Bootstrap Loader dat je eerst de ID's moet aangeven en dan moet branden op de PIC...

Ben een beetje verward door deze uitleg...de Bootstrap Loader is nl. een hex-file en niet .asm... Of geef je in MIOS  de id's aan in het

.asm -file van Mios?

Maar goed...bedankt voor de info....

En ga de MIOS en applicatie's maar uppen als ik de USB-module werkend krijg....als windows een beetje mee wilt werken tenminste...of is er misschien iemand die deze module al gedaan heeft? en wat tips met betrekking om tot herkenning van de module in windows zou kunnen leiden...en waardoor ik EEprom zou kunnen branden...of heeft iemand dat al gedaan, via MIOS_v1.4...(schijnt mogelijk te zijn)...ben er alleen nog niet achter hoe?

Okee..dank aan allen...

Grtz .... Erik

Link to comment
Share on other sites

Driftz,

   

Re: Wie o wie kan er PICs branden voor mij??

« Reply #10 on: 10/08/03 at 11:57:35 »       Quote  Modify

------------------------------------------------------------------------

Je moet de ID's veranderen in de .asm file met behulp van MPlab en deze converteren naar een nieuwe .hex applicatie file (niet MIOS, voor zover ik begrepen heb verander je nooit iets aan MIOS). Deze laadt je ook via midi

Dit zou dan de Bootstrap Loader file (.hex) moeten zijn, toch? Want TK zegt bij zijn instructies bij de Bootstrap Loader dat je eerst de ID's moet aangeven en dan moet branden op de PIC...

Ben een beetje verward door deze uitleg...de Bootstrap Loader is nl. een hex-file en niet .asm... Of geef je in MIOS  de id's aan in het

.asm -file van Mios?

Ik vertel alleen maar wat ik hier en daar opgepikt heb via het forum wat uiteraard verkeerd geinterpreteerd zou kunnen zijn. Ik heb zelf nog niks met ID's hoeven doen.

Ik heb net even gekeken op de ucapps site. De Bootstraploader wordt niet veranderd als ik het correct begrepen heb. En voor zover ik begrepen heb is er geen MIOS asm file direct beschikbaar, maar moet je ID's veranderen m.b.v. een Perl script dat erbij zit in de MIOS zipfile. In de zipfile zit trouwens wel een Perl script om de MIOS.syx file om te zetten naar asm. Maar je moet dus wel de ID's veranderen in MIOS zelf, wat betreft de MIOS applicatie kan ik niks zeggen.

En ga de MIOS en applicatie's maar uppen als ik de USB-module werkend krijg....als windows een beetje mee wilt werken tenminste...of is er misschien iemand die deze module al gedaan heeft? en wat tips met betrekking om tot herkenning van de module in windows zou kunnen leiden...en waardoor ik EEprom zou kunnen branden...of heeft iemand dat al gedaan, via MIOS_v1.4...(schijnt mogelijk te zijn)...ben er alleen nog niet achter hoe?

Wat voor OS gebruik je, want voor XP is er een goede guide op het forum ergens. Kijk hier maar eens!.

De rest is volgens mij gedocumenteerd op de ucapps site.

De USB module stuurt toch gewoon Midi I/O aan van de core? Dus dat is de standaard manier van uploaden via Midi lijkt mij. Als je module herkent wordt, lijkt het me geen probleem om te uploaden naar de PIC.

Succes ermee!

Link to comment
Share on other sites

;; ==========================================================================
;;  General Settings
;; ==========================================================================

      ;; here you can change the default device ID - if you are using
      ;; some cores as slave, set:
      ;;    o DEFAULT_DEVICE_ID 0x01      ; for the first slave
      ;;    o DEFAULT_DEVICE_ID 0x02      ; for the second slave
      ;;    o DEFAULT_DEVICE_ID 0x03      ; for the third slave
#define DEFAULT_DEVICE_ID 0x00

Dit heb ik gevonden in de MAIN.ASM van de SID toepassing. Dus ik denk dat je de ID hier verandert & niet in de bootloader noch in MIOS (OFWEL ?)

Update: http://www.midibox.org/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=nederland;action=display;num=1065767751

Dus naar elke SID stuur je een Verschillende SYX.

In de MAIN.ASM dit aanpassen:

#define DEFAULT_DEVICE_ID 0x..

0x00 voor de master

0x01 voor slave 1

0X02 voor slave 2

0X03 voor slave 3

& opnieuw compileren naar HEX, converteren naar SYX & uppen maar :)

vr.gr.

PS: met USB heb ik me ook nog niet beziggehouden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...