Jump to content

Bygge MIDIBox Sid


Guest norki
 Share

Recommended Posts

Hei!

Hvor dyrt er det å bygge en slik?

http://www.midibox.org/midibox_gallery/thomas4.jpg

Tenkte på en slik liten box jeg kunne kontrollere med min Midiman Oxygen 8, eller software. Er det mulig?

Digger SID, men SIDStation er altfor dyr..

Fins det ingen step-by-step tutorials for å bygge en slik?

Eneste jeg har er en SID chip, og ingen kunnskaper for å bygge noe slikt :-[

Lurer oxo på om det fins noen her som bygger slike? (Men det er vel ikke lov til å selge her?)

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har inte byggt nån MbSID men kan ju alltid tipsa lite:

En minimal Midibox SID består bara av två kretskort; en SID-modul och en CORE-modul. Det är relativt enkelt att bygga dom. Det är väldigt svårt att styra den från en Oxygen8 men du kan styra den från Logic eller JSynthLib (se "Design" under "Midibox"-menyn till vänster).

En billig lösning är annars att bygga en MbSID med en minimal kontrollpanel, s.k. "Step A" (se "Control Unit" till vänster). Jag gissar ;D på att den kommer att kosta dig mellan 700-1000 NOK beroende på vilka grejor du köper.

Att bygga en Midibox är inte alltför svårt, fast det hjälper om du har lödat lite förut. På denna site finns lite länkar till tutorials, bland annat den här killen från Norge: http://www.midibox.org/users/tor_arne/midibox64_walkthrough/index.html.

Lycka till! / Johan

PS: Jag har som sagt inte byggt nån SID så om jag missat nåt / sagt nåt helt jävla galet, så rätta mig gärna. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest analouge

Heisann!

Nå har jeg i en stund planlagt å bygge en MB-SID, men problemet mitt er at jeg alltid har annet å gjøre, ellers så er jeg stort sett blakk - eller i allefall er penger nødt til å gå en annen retning enn Midibox SID'en hehe.

Jeg har imidlertid studert SID og muligheten for å få bruke den i MIDI sammenheng ganske nøye etterhvert, MEN jeg er fremdeles bare enn nybegynner, men jeg har litt erfaring med å lage elektroniske kretskort og slikt. - små prosjekter som radiosendere og diskolys kontroller...

Men, akkurat nå holder jeg på å sette opp komponentlister - slik jeg vil ha den - med 4 SID brikker og fullt kontrollpanel - så bygger jeg etterhvert som jeg har råd.

SID chipenne har jeg fått gratis, da mange kammerater mer enn villig ga bort sin gamle commodore 64 til meg da jeg fortalte dem hva jeg skulle bruke dem til... Noen ville jo selvsagt ikke gi de bort med det samme - fordi det var nostalgisk, og kanskje fikk de brukt for den en gang, men som de fleste vet - de får ALDRI brukt for den mer, og kommer aldri til å ta den ut av esken på kottet. Så de fleste lot seg overtale til å gi meg den gratis... Det hjelper å mase litt :) På denne måten har jeg samla inn 6 SID av den nye typen i en bygd med litt over 2000 innbyggere :) hehe - og jeg stopper ikke der. Samler inn så mange som mulig - kansje for videresalg hvis andre har problem med å skaffe til veie disse chipene...

Men hvis det finns andre fra enten norge eller sverige som har planer om å bygge SID så er jeg interessert i kontakt med dere via e-mail, msn eller hva som helst, da vi effektivt kan utveksle problem og svar, erfaringer osv... Så legg igjen en liten beskjed viss du er interessert i et slikt samarbeid.

Et tips når det gjelder delekjøp. For norske så er det rimelig dyrt for tida å handle deler hos ELFA. Har du mulighet så bestill deler fra Reichelt.de. Tysk side, men kjempebillig, går i Euro, så for å omregne den kan jeg anbefale www.dnb.no. Her under interaktive verktøy finns en meget oppegående valutakalkulator som kan brukes av folk fra hele europa og litt til... siden finns også i engelsk tror jeg... :)

Cheers!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

Jag sitter i Falun/Sverige och håller på att dra igång ett SID-bygge. Har ett gäng C64:or här och ska börja beställa komponenter och delar från lite olika ställen - framför allt från Reichhelt har jag tänkt.

Jag återkommer med lite rapporter när bygget kommit igång.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest eirik_k

Jeg har også nettopp bestemt meg for å bygge en Midibox SID, har lekt med tanken en stund, men nå har jeg faktisk virkelig tid og inspirasjon til dette her. Jeg tenker å bygge en komplett boks med fullt kontrollpanel, men begrenser meg selvfølgelig til en fungerende grunnenhet først, så kontrollenheten.

Norki: Jeg tror det er en fordel å ha loddet før eller brukt et multimeter, men du trenger ikke akkurat å forstå kretsdesignen. Selv har jeg liten erfaring med elektronikk, men forstår grunnprinsippene og funksjonen til de ulike modulene og elementene i Midibox SID-oppsettet. Dette er mulig å lære seg. Kanskje du kan kjøpe av meg hvis jeg

Nå driver jeg bare og skal ha tak i en SID, og helst en hel C64, eldre versjon med 6581. Tenker å bruke boksen og strømforsyninga her, slik det også er beskrevet i prosjektdokumentet.

synth-o-mania: Hei. Em. Noen sjanse for at du er villig til å videreselge en SID (6581), eller gjerne en hel C64 (eldre modell)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...