Jump to content

32 Kanaal mixer mogelijk?


Kibosh
 Share

Recommended Posts

Hey,

 

Ik ben al een tijd op zoek naar een 32 kanaal midi mixer met gemotoriseerde faders maar nog niet gevonden. Ik ben dan hier terecht gekomen om het eventueel zelf te maken. Ik ken wel iets van elektronica en een heel klein beetje van programmeren. Bijgevoegd alvast een afbeelding van mijn idee.

 

post-20722-0-14556600-1393147836_thumb.j

 

  1. Het zijn in het totaal heel wat knopjes en faders, en aangezien ik ze gemotoriseerd wil hebben (faders), gaat dit alles nog betaalbaar zijn? Iets van rond de €500, of ga ik daar dan zwaar over?
  2. Ik werk in Ableton, ik zat te denken om "Mackie Control" te gebruiken, en ik zou ook graag hebben dat er in Ableton zo'n vierkant komt zodat je direct ziet welke tracks er geselecteerd zijn. Is dat mogelijk?
  3. Indien de twee bovenstaande vragen positief zijn. Waar moet ik beginnen? Welke controller, waar vind ik de juiste onderdelen. Het is me allemaal nog te onduidelijk wat is wat.

Alvast bedankt.

 

Edit: En nu met juiste afbeelding

Edited by Kibosh
Link to comment
Share on other sites

Ha Kibosh,

 

welkom bij de club.  Midibox is erg leuk, wel een echte DIY club.  Midibox vraagt een stuk meer van je skills dan kleine electronica-kits van Velleman, aan de andere kant ben ik geen pro en lukt het me ook steeds beter - heb ik wel ongeveer twee jaar voor nodig gehad..

 

Voor je project zou ik me eens in deze midibox onderdelen verdiepen, op ucapps.de

1. De Midibox-NG als platform. Gemaakt voor allerlei soorten controllers, super flexibel te configureren, en da's stukken prettiger dan hardcoding in C.

2. Voor de aansturing van motorized faders heb je de MF-NG module (kijk onder MB hardware platform)

3. Buttons en encoders sluit je aan op een DIN module.  Met 126 encoders heb je al 252 DIN aansluitpunten in gebruik (8 DIN modules), da's aardig wat. Buttons zul je dat in een DIO-matrix kwijt moeten.

4. Ongetwijfeld komen er ook nog ledjes bij (bijvoorbeeld voor mute, solo enz), die gaan op DIN modules

5. Je gaat ook een SD kaart nodig hebben om je configuratie op te slaan en een clcd kan ook prettig zijn voor de visual feedback.

 

Ableton ken ik niet, maar ik neem aan dat daar wel een midi protocol voor is wat je kunt uitpluizen.  Daar moet je kunnen terugvinden hoe de aansturing in midisignalen gebeurt.  Je moet waarschijnlijk de controller zelf gaan configureren, ik weet noet of er al een standaard Mackie protocol script is.

 

Ik betwijfel of je het voor 500 euro gaat redden.  Motorized faders zijn dacht ik ca 15 eur per stuk,  encoders doen ook gauw 1 euro, je hebt ook aardig wat pcbtjes nodig van Smash TV  (1x core, 8 x din, 4 x MF, douts), ic's, voetjes, kristallen, weerstanden, condensatoren ea (zie de orderlists bij de modules). En je hebt een ARM processor nodig, een LPCExpresso LPC1769 of de nieuwe STM32F4. Lcd's en sd card interfaces  koop je het beste op ebay direct uit China. Reichelt heeft veel materiaal en redelijke verzendkosten, ook kun je bij mouser bestellen, die is voor wat grotere orders  best goedkoop (boven de 65 euro geen verzendkosten). En je wilt vast ook een goeie behuizing hebben - dat wil ook snel in de papieren lopen.

 

Je kunt natuurlijk rustig aan beginnen en eerst een basis controller bouwen: 1 core, 1 x 8 faders & knoppen & encoders.  Dat houdt het overzichtelijk en de kosten laag. Of zelfs eerst alleen een core en wat experimenteren met de NG software.. Misschien kom jenog op idee"en hoe je met minder hardware hetzelfde doel kunt bereiken.

 

Hopelijk heb je wat aan mijn tips, succes!

Edited by EsotericLabs
Link to comment
Share on other sites

Ik ben nog eens wat aan het rondneuzen geweest. Klopt het dat je uiteindelijk al die zaken, dus bijvoorbeeld zo'n DIO_MATRIX kaart eerst nog zelf in elkaar moet solderen? Dus je kan die aparte kaarten niet klaar kopen? Wordt wel heel veel werk zo... Of kan je die schema's via software importeren en dan een printplaat laten maken?

Edited by Kibosh
Link to comment
Share on other sites

Inderdaad, zo werkt het. Goed over je ontwerp nadenken, Kaartjes bestellen bij SmashTV, onderdelen bij Reichelt (of een ander), solderen, flatcables maken, modules verbinden, frontpanel & behuizing maken, veel testen en debuggen, software uploaden & configureren, testen, debuggen. Een flinke bak werk maar dat vinden we juist enorm leuk hier. Soms hebben mensen wel losse gesoldeerde modules over (volg de fleamarket), maar het vraagt zeker de nodige tijd.

 

Je kunt de meeste schema's hier wel downloaden in eagle format.  En als je graag wil vast ook wel samenvoegen tot 1 printplaat. Wilba heeft zoiets gedaan met de SID-modules: daaruit is de MB6582 ontstaan: voeding, vier processorkernen, acht sid-modules en en knap ingewikkelde control surface.  Maar zo'n gecombineerde printplaat moet uiteindelijk ook bestukt worden en je krijgt nog veel meer ontwerp- en testwerk, toch?      Volgens mij is de route met losse bestaande pcbtjes korter. Voordeel is ook dat alle kinderziekten eruit zijn en je gelijk kunt focusen op je eigen toepassing.  

 

Voor mijn doelen en ervaringsniveau is dit een goed begaanbare weg.  Ik bouw een seq v4, heb geexperimenteerd met een zelfgemaakte control surface. Een enorme bak werk met belachelijk veel draadjes en het werkte uiteindelijk voor 90%.  Best wel aardig maar toch niet lekker om serieus mee te werken.... 

 

Ik bouw ook een NG met een daughterboard midikaart erin. Da's  eenvoudiger: core, dio matrix, lcd-tje, sd card en een daughterboard adapter. Dat gaat nog wel met de hand.  Voor de MB6582 heb ik gewoon de veilige route gekozen: de kant en klare pcb's van SmashTV. Topkwaliteit pcbs en heerlijk om mee te werken.

 

Ik hoor 't wel!

Edited by EsotericLabs
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hey EsotericLabs,

 

Ik was deze thread nog niet vergeten maar had andere prioriteiten. Het leven heeft soms rare wendingen.

Ondertussen bleef het idee wel maar ik heb toch een andere oplossing gevonden. Als ik het allemaal uitrekende zou het toch redelijk duur worden. Ik zou dan wel een mooie mixer hebben gelinkt met Ableton, maar blijkbaar komen er stilaan digitale mixers op de markt die ook via USB kunnen geïntegreerd worden in Ableton of andere DAW's.

 

Vermits mijn audio interface nu vol zit, en ik ooit nog wel nieuwe hardware wil, moet ik die zowiezo nog ugraden. Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de Yamaha 01V96i digitale mixer, kan ik mijn huidige Steinberg UR824 eraan koppelen via ADAT en krijg ik er nog eens 16 Inputs bij. Dat ding kan dan gekoppeld worden met Ableton en kan ik ook send-receives opbouwen.

 

Dus als ik het bekijk, zelf een mixer bouwen, dan moet ik nog eens mijn audio interfaces gaan uitbreiden. Uiteindelijk kom ik dan minstens even duur uit als die Yamaha mixer. Dan denk ik toch dat ik beter wat spaar en ineens die Yamaha of een ander merk met dezelfde functionaliteit kies.

Toch bedankt voor je hulp.  Die was zeker geapprecieerd.

 

Nog een link naar die mixer die ik bedoel: http://www.yamahaproaudio.com/global/en/products/mixers/01v96i/

Edited by Kibosh
Link to comment
Share on other sites

Ha Kibosch, Leuk van je te horen. Idd, zelfbouw van apparatuur is meestal niet goedkoper. Een mixer is een veelgebruikt apparaat en in de handel vaak goedkoper. DIY is voor de fun van het bouwen en een goeie optie als je iets wilt dat niet zomaar te koop is. Zowel de seq v4 als de mb6582 zijn van die unieke apparaten. Als je een keer zelf iets wil bouwen, dan kan ik de seq aanraden. Niet extreem moeilijk als je enige ervaring met solderen & electronica hebt. Een geweldig ding om synths mee aan te sturen. Grtz! E.L.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...