Jump to content

Att göra egna kretskort....


Stigmata
 Share

Recommended Posts

Vet någon här om det finns press-and-peel I Sverige...

(Där man skriver ut på laser och stryker på kretskortet.)

Ska beställa lite PCB från Mike men undrar om det är billigare att göra själv???

Elfa är ju så jävla dyra!!

MVH

Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Guest the_Swede

Det finns säkert, men det kostar nog mycket om man betänker vad de flesta kommersiella tjänster går lös på i USA och Europa. Begriper faktiskt inte hur Mike kan vara så billig. Ännu billigare är givetvis att göra själv, vilket inte verkar vara så svårt - det finns mycket information på nätet - men det kräver en investering i åtminstone 2000-kronors-klassen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde från en polare att man kunde använda en vanlig lysrörslampa typ skrivbordslampa eller halogenlampa modell IKEA att belysa kretskort med. Med lite baltande i köket ska det nog inte vara nåt problem att göra korten hemma utan nån större investering.

Framkallare, etsmedel och laminat säljes billigt på Kjell o co (www.kjell.com)

Link to comment
Share on other sites

Guest the_Swede

Tja, fast man måste fortfarande ha UV-rör från IKEA, som kostar, och alla rätta syror, som kostar. Sedan måste man ha plattorna, vilka kostar. Sen måste man kunna borra kretskorten, vilket kräver en borr och ett gäng tungstensspetsar eftersom snabbstål slits ut så fort. Så litet kostar det nog, och Mike tar väl inte mer än en 30-50kr per platta. Om man skall göra många plattor är det klart att man tjänar, men annars är förtjänsten försumbar.

Link to comment
Share on other sites

Tror det jag med...

Jag har borrmaskiner osv men bara korten kostar ju så där en 50-100 kr för en platta på 100*120 så jag ger upp det där har just beställt från mike istället....

Christoffer

PS Hur går det med byggandet??

Själv är jag klar med Min M64 och SID..

Ska bygga tvÃ¥ SIDar till  ;D

Fick just 2st C64.....  ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...