Jump to content

Tänkte bygga en ribbon controller...


s4ndp4pper
 Share

Recommended Posts

(ursäkta svengelskan, vet inte vad det heter på svenska... "band-regel"?)

Jag såg den här länken här på forumet: http://www.wiseguysynth.com/larry/ribbon/ribbon.htm om en kille som bygger en egen ribboncontroller. Tänkte att det vore ballt att ha på min kommande MB.

Killen som har hemsidan tipsar om att använda "resistive webbing" som material för själva bandet. Är det nån som vet var man hittar sånt i Sverige? Såg nåt liknande i Elfa, men det kostade (inte oväntat) mucho money...

NÃ¥n som har tips? Tack och hej / Johan

PS! Är det nån skandinav därute som håller på och bygger en MB/SID/LC/whatever? Hur går det? DS.

Link to comment
Share on other sites

Tjo!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med den där "resistive webbing" tjosan   :(

Kan dock meddela att jag är pÃ¥ god väg med min MB MIOS Traktor controller  :) Har kommit sÃ¥ lÃ¥ngt att jag fÃ¥tt igÃ¥ng CORE, LCD, DIN  och AIN. Har även börjat kolla in hur MIOS fungerar och är uppbyggt. Har väl CADat upp en frontpanel i AutoCad LT som jag är rätt nöjd med. Tänkte fÃ¥ det sÃ¥ likt Traktor som möjligt i interface och design.

Fronten ska laserskäras. Pottarna monteras direkt i plåten. Alla tryckknapar komemr monteras på kretskort designade i Eagle och skruvas fast under fronten med distanser. Kommer utöver Traktors knappar och reglage även lägga till två encoders för scratch, seek, wind etc whatever.

Designen på frontpanelen sja jag göra i Illustrator när jag är riktigt nöjd med upplägget av knappar etc. Lazertan papper blir nog kanske en ny bekant för mig här :)

Tanken är att allt detta ska vara så portabelt som möjligt. Så jag tänkte bygga en custom låda av 7mm plywood och beslag från Clas Ohlson.

Ska ta och sammanställa en lista pÃ¥ allt undan för undan när det blir klart som jag kommer lägga upp pÃ¥ nätet när jag fÃ¥r tid... (finns det inte alltid tid för lite DIYing ?  ;D)

Nu åter till kretskortskonstruktion :)

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Låter som en hårig pryl! 8) Särskilt lådan låter häftigt. Jag tänker själv göra en egen låda med träsidor. Har inte bestämt om jag ska använda Lazertran eller testa vanlig självhäftande matt plastfilm (Matton har tydligen nån som är väldigt tunn, har dock inte sett den själv.)

Vart går du för att laserskära fronten nånstans, och är det dyrt? Jag bor i Göteborg så om det finns ett billigt ställe här så vore det kul.

Etsar du kretskort själv hemma, eller på en skola e.d.? Är det krångligt?

Lycka till med bygget!

Link to comment
Share on other sites

Den kommer bli väldigt manlig min best  ;D ;D

Laserskärningen ja.. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig med det. Men förhoppningsvis sÃ¥ fÃ¥r jag ett ex-jobb pÃ¥ en firma som har laserskärare *hÃ¥ller tummar*. Annars fÃ¥r man väl förlita sig pÃ¥ faderns kontakter i verkstadsindustrin  :-/

Pris på laserskärning annars har jag ingen aning om..

Annars så går jag sista terminen på Högskolan här i Gävle. De har en maskiningenjörsutbildning. Jag kan nog få det hela urfräst där om jag smörar lite. Men jag vet inte hur små fräsar de har, så de fyrkantiga hålen kan bli kritiska....

Kretskorten ritar jag som sagt själv, skriver ut på OH-film på en laser. Belyser med UV i skolans etslabb. Sen tar jag hem korten till en polare som har lite kemikalier :) Där framkallar jag korten i lite kaustiksoda upplöst i vatten (en halv till en tsk på en liter vatten). Sen till det farliga:

vätesuperoxid + 30%ig saltsyra + vatten, 1/3 av varje.

Vätesuperoxiden kallas oxå väteperoxid, sånt som man bleker hår/horn å sånt med, finns på apoteket. Saltsyran kan man nog få tag på i en järn eller färghandel tror jag.

Framkallningen ser du när den är klar, brukar inte ta mer än 1 minut. Vattnet blir lite brunt och du kan se guldfärjade ledningar på kretskortet.

Se till att etsa i ett plastkärl !!! Annars blir frugan inte glad när hon ser hÃ¥len i den nyinköpta kastrullen  ;) God ventilation och ingen hud/kläd -kontakt är att rekommendera ! Själva etsningen tar runt 5 minuter.

För att sedan kunna löda på korten så måste du avlägsna fotoresisten från kopparbanorna, det kan göras med lite svinto eller fint stålull. Vill man lyxa till det så belyser och framkallar du kortet igen (utan OH-filmen).

Det hela är eg inte så svårt, men det krävs några träningsförsök innan man har hittat rätta teknikerna på alla "stationer". Hur du bygger din egen UV-belysningsbox finner du på http://www.kjell.com

Sammanfattning:

1. Rita kretskort

2. Skriv ut på OH

3. Belys i din fina UV-box

4. Framkalla

5. Etsa.

6. Avlägsna kvarvarande fotoresisten.

Hoppas nu detta var till någon hjälp, någonting du undrar över är det bara att fråga, för annars får man ingenting veta :) Finns på ICQ oxå: 5073783

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ah, tack!!

Jag har en "etsningssats" från Clas Ohlson = en burk med vattenlösligt pulver (ets-böset), ett par laminatskivor och ett papper där det står att man bör ha nandskar och vara vuxen, typ :)

Har även en batteridriven liten UV-lykta, tror du den räcker?

Link to comment
Share on other sites

Är etssatsen "22-1612" från classe ? Ser ut som det är fel sorts laminat att belysa med OH-film och UV-lampa. Det som gäller om man ska använda OH-film är laminat med fotoresist på. Detta betyder att fotoresisten fungerar som en hinna som etsvätskan inte tränger igenom. Och när man belyser resisten med UV-ljus så förstörs den. Och resisten som är under det svarta på OH-filmen belyses ju inte och där förblir resisten kvar. Sen när man framkallar så tar man bort den förstörda resisten för att få ren koppar som etsvätskan biter på.

Ser ut som det är ett rent kopparlaminat i satsen från classe. Eller har du en skyddsfilm på laminatet? , isf är det fotoresist på det. Billiga laminat finns oxå på http://www.kjell.com.

Jag mÃ¥ste tyvärr säga att jag är ganska tveksam till din lilla UV-lykta. Boxar som finns att köpa och bygga har lysrör pÃ¥ ca 8 W.  Tveksamt om din lampa är tillräckligt kraftig  ??? ???

Sen är det etspulvret som säljs kommersiellt, själv har jag bara dåliga erfarenheter av det. Eller så gör jag bara fel.... Fast det är säkert mycket mer humana saker än saltsyra o så som jag personligen tycker är enklast.

Men det är bara att testa och belysa, i ditt fall kanske någon timme för att få lite resultat och sedan följa min beskrivning eller den medföljande beskrivningen.

Men det är ju inte stora pengar det rör sig om, sÃ¥ lite misslyckanden kan man ta  ;) Sen är det jäkla kul att rita och etsa kretskort själv oxÃ¥  :)

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...