Jump to content

Vad exakt behöver man...?


miketheman
 Share

Recommended Posts

Hallå allihop!

Micke var namnet, nykomling till detta forum... jag är intresserad av göra mina egna MIDI grejer... men vet inte riktigt var, hur (och när?) man börjar...

...så till min fråga... vad exakt behöver man?

komponenter, verktyg, program (dator?) m m...

Är mest intresserad av MIDIfilter/processor idén för tillfället.

Men en SID är alltid coolt att leka med i ju för sig...

Spelar gitarr, kan löda (har haft enklare gitarrtekniska uppgifter när jag jobbade i musikaffär)... går en utbildning med elektronik och programmering som innehåll, men där kommer inte nånting om MIDI att ingå (vilket egentligen är hela anledningen till att jag pluggar!).

Tack på förhand för alla svar!

Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej Micke,

-Allt information du behöver för att bygga MIDI prylarna finns här på siten eller snarare www.ucapps.de

-Kretskort gör du själv med hjälp av de layouter som finns eller så köper du från de som säljer kort.

- Vill du själv utveckla kod för de kretsar som används (microchip PIC) så går du till www.microchip.com och ladda med MPLAB som är utvecklingsmiljön.

För att programmera kretsarna så behöver du dock en PC med serieport samt bygga en JDM programmerare.

Men som sagt, ALLT finns förklarat på www.ucapps.de

MVH,

Johan

Link to comment
Share on other sites

Hallå Johan!

Tack för ditt kvicka och informativa svar!

Jag har kollat på ucapps.de ganska mycket och som sagt MIDIfilter/processor "idén" är jag väldigt tänd på... men eftersom jag inte kan något om datorer (därmed inte heller PICs) så är ju all terminologi om allting rena rama grekiskan... det är helt enkelt därför som jag ställer frågan, kort och koncist, om vad man behöver... när man väl har börjat med alltihop så lär man sig ju efterhand vad det mesta betyder... det är just att kunna komma igång som är det "svåra"... (om man inte ens vet vad som behövs)

Man måste helt enkelt fråga då...

"hellre en idiot för stunden genom att fråga, än att låta bli och därmed fortsätta vara en idiot" (kinesisk ordspråk tror jag...)

Jahopp... då är det väl bara att se till att skaffa sig en egen dator så man kan börja "leka" någon gång...

Tack för allt Johan!

Link to comment
Share on other sites

Om man vill göra det enkelt för sig kan man använda MIOS som beskrivs här på sajten. Det är ett litet operativsystem som har en grundsystem (s.k. Bootstrap Loader) som bara behöver brännas en gång med en JDM-brännare. Sedan använder man MIDI för att lägga in själva MIOS och en applikation som passar den pryl man har byggt, t.ex. Midibox64. Detta gör att man bara behöver JDM-brännaren en gång, sen klarar man sig med en dator, ett specialprogram och en MIDI-kabel.

Om man vill kan man skicka sin PIC till Thorsten i Tyskland så bränner han in Bootstrap Loadern, det enda han vill ha är cash för portot tillbaks till Sverige. Jag gjorde det och det funkade fint, och så slapp jag bygga en JDM :)

Det finns ett gäng färdiga program under MIOS - > Download här till vänster, som man kan använda till de vanligaste MIDI-grejorna här på sajten. För att skicka data via MIDI kan man t.ex. använda MIDI-OX som är gratis och finns här: http://www.midiox.com.

/J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...