Jump to content

Knopjes en blauwe LEDjes?


NorthernLightX
 Share

Recommended Posts

Heej, dit had je ook nog wel op GoT kunnen vragen  ;)

Anyways, die ledjes weet ik dus niet, maar Conrad heeft leuke knoppen, de 'Soft-Touch' serie. In de 2003 gids onder nr. 715840-44, 715859-44, 715867-44, 715875-44, 715883-44, 715891-44, 715905-44, 715913-44, 715921-44. Reken er wel op dat knopjes in het algemeen niet goedkoop zijn. Deze doen ook 0,82 euro vanaf 25 stuks.

Reichelt heeft ook wel leuke knopjes, maar die zijn niet echt goedkoper. Aluminium knppen kosten 1,20 euro.

Ehm, ik bedenk me nu dat ik er van ben uitgegaan dat je knoppen voor op potmeters bedoelde, maar als je dus drukknopjes bedoelde, daar heeft Reichelt mooie voor: DT 6 BL

Goody lucky...

Link to comment
Share on other sites

Jep, ik woon in Hoorn. En ik moet nog bestellen, ik heb enkel de begroting gemaakt. Ik ga voor mezelf en een makker een paar knappe MB64's (met SID's) in elkaar prutsen. Ik heb nu al iets van 18 SID's, dus dat wordt nog wat. 8)

Ik ga natuurlijk de pcb's bij mike bestellen. Het potjes en drukknoppen bestel ik bij Reichelt. De rembours haal ik er voor 2 setjes gemakkelijk uit. Potjes kosten daar bijvoorbeeld maar de helft van wat ze hier kosten (+/- 1,00 => 128x0,5=64 euro, rembours =~30euro). Faders, knoppen voor op de faders en potjes en aansluitspul voor voeding, midi en audio bestel ik bij Conrad.

LCD's komen van de IA. Ik ga voor mijn eigen kast voor plexi. Ik ga iig de bovenplaat laten frasen/laseren, maar misschien laat ik wel de gehele kast bouwen.

Mijn makker gaat voor een flightcase/koffer met een voorplaat van Scheaffer (oid, uit mijn hoofd).

Alles bij elkaar gaat het weer een godsvermogen kosten.

Als je geen haast hebt wil ik best samen bestellen, hoe meer zielen..., maar dat wordt wel januari pas. Ik ga over 2 weken ofzo namelijk mijn basisstudiootje kopen (SL Edition, MX8000A, 2 actieve monitoren, snoeren) en dan ben ik weer een maandje of 2 erg blut.  ;D

Stuur me anders een ie-meel.

Link to comment
Share on other sites

...maar als je dus drukknopjes bedoelde, daar heeft Reichelt mooie voor: DT 6 BL

Goody lucky...

Let wel dat je bij deze drukknoppen een soort van constructie moet maken om een printplaat onder de frontplaat moet lijmen, wat dus problemen kan geven met evt. debuggen. Er zitten op deze drukknoppen geen moertjes ofzo dus je kan ze niet zo even in de frontplaat schroeven. Ik heb dus gekozen voor drukknoppen die dat wel kunnen.

En over de blauwe LEDjes: het maakt volgens mij niets uit van welk merk je die pakt. De helderheid kan je gemakklijk regelen met de voorschakelweerstand in het circuit ;)

Link to comment
Share on other sites

Nou, een printplaat is niet nodig, maar lijmen of klemmen inderdaad wel.

Wat voor knopjes heb jij dan gekozen? Nr.tje, leverancier?

En wat die blauwe leds betreft, de meeste blauwe leds die aangeboden worden zijn van die superfelle. Natuurlijk kan je die wel wat terugdimmen met een weerstand, maar dan betaal je dus een godsvermogen voor licht wat je toch niet gebruikt.

Ik heb alleen bij Reichelt standaard blauwe leds gezien, maar nog steeds dus grof duur.

Link to comment
Share on other sites

Blauwe leds krijg je bij Conrad voor iets van 1,30 geloof ik. Ik heb ze ooit in een opruiming voor 1 euro besteld, maar veel goedkoper zal je ze niet krijgen.  

Deze led's zijn feller omdat er een andere soort halfgeleider gebruikt wordt, voorschakelweerstand of pulsbreedte aansturing is dan de enige oplossing.

gr, paul

Link to comment
Share on other sites

Pasgeleden was er een inkoopactie via GoT waarbij de blauwe leds slechts 0,23 euro kostten, helaas heb ik er maar 30 besteld omdat ik ze te fel vond (2000 MCD geloof ik, 300 is "normale" sterkte). Als er veel mensen interesse hebben is het misschien mogelijk om een nieuwe inkoopactie te starten, voor normale sterkte LEDs? Ik heb er bijvoorbeeld al ruim 200 nodig...

Link to comment
Share on other sites

Tja, ik ga toch minstens meedoen voor een ledje of 200-300 als het weer op die prijs uit komt. Normale zou zelfs goedkoper moeten kunnen. Maar waar wil je ze dan bestellen? En ga jij dan de IA doen?

Trouwens, het is wel opeens gezellig hier in 't Nederlands! ;D

He Captain Hastings, heb je nog meegedaan met de IA voor lcd's?

Normale blauwe led's 3 of 5mm doen 0,92 euro bij Reichelt, LED 3MM ST BL/LED 5MM ST BL.

Link to comment
Share on other sites

Hoi mensen,

dit is mijn 1ste postje hier, maar ik ben misschien ook wel geinteresseerd in een 300tal blauwe ledjes (misschien wel meer)

Dus als er wat op til staat wou ik vragen of ik mag meedoen :)

mvg

Geert

Link to comment
Share on other sites

Aangezien de IA ging over de blauwe LCD heb ik het toch maar niet gedaan... ben nog wat aan het twijfelen (en rekenen...) zie je  ;)

En later ook de zwarte, rode, witte en grafische lcd's. Maar geen nood, ik heb een heleboel besteld, misschien heb ik nog wat over. Ze komen toch pas ergens in januari aan.

Ennuh Geert, als er een IA komt dan wordt die georganiseerd op GoT, het forum van tweakers.net. Maar goed, ik vermeld dat dan hier wel even. Het is nog de vraag of die van de grond gaat komen, want er moet voldoende vraag zijn en iemand moet het organiseren. Ik wil daarbij overigens wel assisteren...

Link to comment
Share on other sites

Ennuh Geert, als er een IA komt dan wordt die georganiseerd op GoT, het forum van tweakers.net. Maar goed, ik vermeld dat dan hier wel even. Het is nog de vraag of die van de grond gaat komen, want er moet voldoende vraag zijn en iemand moet het organiseren. Ik wil daarbij overigens wel assisteren...

Ik snap niet helemaal waarom het via GoT zou moeten? Uiteraard is het leuk als die jongens (en meisjes uiteraard) meebestellen, dan gaat de prijs per stuk omlaag ;) , maar we kunnen toch ook gewoon  hier berichtgeving doen op het forum? Dan hoeft niet iedereen naar de GoT site om op de hoogte te blijven.

Assistentie is zeker makkelijk, ik heb namelijk erg weinig bronnen en/of tijd om zoiets op poten te zetten, ik weet bijvoorbeeld niet eens welke leveranciers korting geven bij grote partijen...

Dus als er mensen tips hebben of vooronderzoek willen doen is dat zeer welkom!

Link to comment
Share on other sites

als je dus drukknopjes bedoelde, daar heeft Reichelt mooie voor: DT 6 BL

Ik zoek inderdaad drukknoppen, maar niet van die enorme als de dt 6 BL... hierbij staat trouwens dat het een 240v schakelaar is, ik ben geen electronica expert, maar een MidiBox werkt met 12v, werkt die knop dan wel?

Ik zoek vierkante/rechthoekige knopjes, zoals je die op moderne apparatuur vindt (Triton, A3000, Virus, etc.).

Link to comment
Share on other sites

Ja, misschien heb je wel gelijk. GoT wordt de laatste tijd sowieso nogal bekrompen gemod en veel users zijn puberale testeron bommetjes, maar ja, een kwestie van gewoonte he...

Ik zal iig geval Conrad en Reichelt wel ff een ie-meel sturen.

Overigens, ik denk wel dat via GoT een veel grotere groep aangesproken kan worden, waardoor de prijs omlaag kan. Het nadeel van berichtgeving in het forum hier is dat we dan alle GoT'ters die hier verder niets te zoeken hebben naar hier halen, met alle vervuiling van dien.

Ik voel er op zich wel iets voor om daar GoT voor te misbruiken. Het enige nadeel is dat er net een IA voor LED's is geweest en dat we midden in een paar IA's en de HCC periode zitten.

Die DT 6 BL is een reteklein knoppie trouwens. Rechthoekige versies  DIT 1 BL/GE/GN/RT/SW/WS. Daar zijn ook varianten met LED van; DTL 2 BL/etc... Of in dit geval, LED uitsparingen. Ik ga nog ff Conrad checken, maar eerst ff Dragonball Z

;D

Link to comment
Share on other sites

Tja, ik heb in de 2003 gids van Conrad wel een paar knopjes gevonden, maar die staan nog niet op de site onder hetzelfde nr. Bovendien heeft Conrad vaak geen afbeeldingen on-line.

Er is een knop als de eerder genoemde rechthoekige knop van Reichelt, maar MET led (1,30 - 1,49 vanaf 25 stuks), zonder led 1,93 vanaf 25 stuks. En een plat rechthoekig knopje met een rechthoekige led, rood of groen (1,98 - 2,17 vanaf 25 stuks).

En dat is gelijk het probleem, als er ledjes inzitten is het meestal rood, soms groen, maar nooit blauw. Die ronde knopjes van Reichelt overigens zijn ongeveer 9mm in doorsnee als ik het goed heb.

Conrad heeft ook nog een plat vierkant knopje van 10x10mm, in zwart of rood, 1,38 vanaf 25 stuks.

En een 8x8mm in zwart, grijs, rood, geel, blauw.

Het hele montageverhaal blijft overigens een issue. Toch maar ff afwachten of Traizor nog met zijn knopjes komt.

Link to comment
Share on other sites

0,23 per blauwe led is inderdaad een stuk goedkoper, dat moet dan wel een grote bestelling geweest zijn !?

Soms kan je ook wel leuke dingetjes uit dumpaanbiedingen halen, zo heb ik 14 stuks 640x200 grafische LCD's  voor 5 euro per stuk :D Alleen niet backlit, dus ik moet nog eens EL-folie bestellen. Heeft iemand daar ervaring mee btw? Zou ook lekker fout  zijn als lichtgevend cover folie voor je midibox.

Link to comment
Share on other sites

Ja, misschien heb je wel gelijk. GoT wordt de laatste tijd sowieso nogal bekrompen gemod en veel users zijn puberale testeron bommetjes, maar ja, een kwestie van gewoonte he...

Ik zal iig geval Conrad en Reichelt wel ff een ie-meel sturen.

Overigens, ik denk wel dat via GoT een veel grotere groep aangesproken kan worden, waardoor de prijs omlaag kan. Het nadeel van berichtgeving in het forum hier is dat we dan alle GoT'ters die hier verder niets te zoeken hebben naar hier halen, met alle vervuiling van dien.

Ik voel er op zich wel iets voor om daar GoT voor te misbruiken. Het enige nadeel is dat er net een IA voor LED's is geweest en dat we midden in een paar IA's en de HCC periode zitten.

By all means, misbruik GoT!  ;D

Ik bedoelde meer dat we voor de gebruikers hier ook een topic hier kunnen starten, zodat ze niet door die puberale beerput op GoT heen hoeven  ;)

Ik heb die knopjes inderdaad gezien, die van reichelt met LED-uitsparing zijn zeker geil voor een sequencer! De rest van de knopjes hoeft van mij geen led IN, die komen er in rijtjes naast namelijk. En ik wil ze wel vierkant/rechthoekig hebben. Ik check de Conrad gids wel even. Tnx iniedergeval.

Link to comment
Share on other sites

blz. 861 van de 2003 gids...

Hehe, ik zat net nog ff wat dingen te checken om de ie-meels te gaan versturen.

Trouwens, ff iets anders. Als ik een volledige MB64 maak, met 64 poti's/faders en 40 knoppen, hoeveel knoppen worden gebruikt voor de sequencer, nog steeds 16?

Link to comment
Share on other sites

Nou, een printplaat is niet nodig, maar lijmen of klemmen inderdaad wel.

Wat voor knopjes heb jij dan gekozen? Nr.tje, leverancier?

En wat die blauwe leds betreft, de meeste blauwe leds die aangeboden worden zijn van die superfelle. Natuurlijk kan je die wel wat terugdimmen met een weerstand, maar dan betaal je dus een godsvermogen voor licht wat je toch niet gebruikt.

Ik heb alleen bij Reichelt standaard blauwe leds gezien, maar nog steeds dus grof duur.

Mag ik er even op wijzen dat je het niet bij het rechte eind hebt? De lichtsterkte (felheid) wordt namelijk alleen bepaald door de spanning & stroom. De spanning is constant, dus de stroomsterkte moet je varieren. Dit doe je door de voorschakelweerstand te veranderen.

Als je andere LEDS gaat kopen zullen ze even fel branden omdat je er evenveel stroom doorheen gaat jassen als je dezelfde voorschakelweerstand gebruikt.

En over die stroomkosten: reken maar uit, P=U*I met I in miliamperes.. Ik denk dat je vaatwasser wel iets meer verbruikt  ;) Daar hoef je je niet druk om te maken.

En ik gebruik zelf 4 drukknoppen die ik ergens op zolder had gevonden.. maar wel hele goeie!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Ik zoek inderdaad drukknoppen, maar niet van die enorme als de dt 6 BL... hierbij staat trouwens dat het een 240v schakelaar is, ik ben geen electronica expert, maar een MidiBox werkt met 12v, werkt die knop dan wel?

Ja, de 240V geeft aan hoeveel spanning je er _maximaal_ op kunt zetten zonder dat ze smelten ;)

Link to comment
Share on other sites

De sequencer staat tegenwoordigt los van de MB64, je zult dus 2 cores nodig hebben, en beide ondersteunen dat aantal pots/faders/knopjes.

2 cores? lijkt me wat ingewikkeld om te implementeren.

Je kunt de ouwe firmware gebruiken (0.34) waarin beide functies zaten, maar de MB64SEQ firmware ondersteunt ook de plain midicontroller functies.. alleen niet zo uitgebreid met snap/paralax modes, maar dat gebruik ik toch niet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...