Jump to content

Problem med voltcheck i SID-modul


oano
 Share

Recommended Posts

Hej hej, jo jag är ny ja, har just slängt ihop bl a en SID-modul för att till slut få ihop en hel synt någon gång snart, som många andra här antagligen också har gjort. Jag tänkte att jag testar skriva här på svenska först för att det är lite lättare, om ingen kan hjälpa får jag väl testa engelska.

Hur som helst så har jag byggt CORE-modulen och strömförsörjningskretsen för C64-trafon. Jag har kollat den senare kretsen, den funkar, delar upp spänningen i en 5V och en 14V. 5V-utgången går ju till CORE-modulen och den är också testad, får ut runt 4,7V i IC-socketsarna, vet inte om det räcker eller om jag behöver fixa något? (Har tagit bort voltregulatorn i CORE-kretsen enligt anvisning) Verkar bli ett litet spänningsfall i likriktaren och jag vet inte om det ska vara så eller inte?

SID-modulen däremot, jag har mätt med multimeter och oscilloskop och det kommer in 14V som reguleras till 9V av 7809an, och det finns sedan även 9V i pin 1 på SID-socketen. Men när jag mäter mellan de pins som det står att man ska mäta mellan på ucapps-hemsidan (gällande SID v1, hittar ingen annan info ang. detta) får jag inget utslag alls. Det är alltså mellan pin 14 & 25 på IC1, och 8 & 16 på IC2 & 3. Så, vad kan vara fel? Vet inte var spänningen tar vägen helt plötsligt, och allt annat verkar se helt ok ut på själva kretskortet. Tacksam för hjälp i alla fall. Hare bra!

Edited by oano
Link to comment
Share on other sites

Hej oano, og velkommen til Midibox forum :)

Du har intet gjort forkert :) men mangler noget vigtigt, ser du; de pins som ikke giver nogen volt er 5Volt pins. Du vil først se 5V på disse pins når Core og SID modul er forbundet - de 5V til SID modulet kommer nemlig fra Coren.

Se her, allernederst: http://www.ucapps.de/mbhp_sid.html

Citat:

Now connect port J2 of the SID module with port J10 of the core module like described in mbhp_sid_c64_psu.pdf and mbhp_4xsid_c64_psu_optimized.pdf

Ensure the following voltage levels:

IC1:Vcc(25) - IC1:Vss(14) = 5V

IC2:Vdd(16) - IC2:Vss(8) = 5V

IC3:Vdd(16) - IC3:Vss(8) = 5V

Altså, så snart du har forbundet Core og SID modul, kan du se 5Volt på de resterende pins

Link to comment
Share on other sites

4.7 V vid 5 V pinnen låter ganska lite tycker jag. Det som kommer ut från 5V på C64-klossen är ju redan kört genom en regulator, så det ska inte gå genom regulatorn på CORE-modulen. Gör det det?

Nej, det gør det ikke, skriver han

(Har tagit bort voltregulatorn i CORE-kretsen enligt anvisning)
Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen! även om jag kom på det själv innan också(att de ska kopplas ihop). Så nu får jag ström i IC-socketsen, men fortfarande bara 4v. Ännu lägre än innan alltså. Ja, voltregulatorn är borta på core. Har ingen aning vad som är fel, det enda jag upptäckt är som sagt likriktaren , som verkar ha lite motstånd. Någon som vet något? Tacktack

Edited by oano
Link to comment
Share on other sites

Altså, du erstatter regulatoren med en bro, og så tilslutter du 5V til J2 i stedet for J1, ikke??

Ligesom det er beskrevet her http://www.ucapps.de/mbhp/mbhp_4xsid_c64_psu_optimized.pdf

(se punkt 3)

De 5V behøver ikke at gå igennem ensretter eller kondensator. Jeg selv plejer at forbinde 5V direkte til Core hvor regulatoren før var, men det er nok bedre at bruge J2, som beskrevet i pdf-dokumentet

Hvis du måler direkte på C64-trafon, får du så 5V ??

Link to comment
Share on other sites

Det funkar! Tack så mycket, trodde inte man skulle använda det kopplingsschemat till senaste versionerna av korten också. Men nu, efter lite felkopplingar får jag rätt spänning överallt till slut. Väntar bara på en LCD nu så ska jag fortsätta. Får se hur det går, hör av mig igen vid problem. Ha det fint!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nytt problem nu efter ett tag, med DIN-modulen denna gång, de två knapparna (Sel 5 & Menu) plus rotationsenkodern fungerar inte på nedre delen av första IC-kretsen. Alla andra knappar fungerar. Jag har försökt söka efter information, om någon vet vad det kan bero på, annat än dålig lödning, hör gärna av er. Var lite osäker på kondensatorn på undersidan, kan jag ha den direkt mellan pin 15 (+5V) och 16 (jord) eller har jag tänkt fel? Annars vet jag inte, eftersom resten fungerar men jag får väl kolla igenom alla lödningar en gång till i så fall, även om allt ser bra ut vad jag kan se. Tack tack!

Edited by oano
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jord er pin8, og 5V er pin16. Det ligner i hvert fald i datasheet http://www.futurlec.com/74HC/74HC165.shtml

PÃ¥ mit DIN board har jeg pin 15 til jord, ligesom det er vist her http://www.ucapps.de/mbhp_din.html

(se 'soldering guide' billeder, de to øverste)

Note that the 4 bridges between Pin 15 of the ICs and Vss (ground) will be soldered at the bottom side!

This pictures shows the 4 additional bridges, realized with isolated cables.

Kondensatorerne har jeg monteret imellem pin16 og jordplanet.

Men... hvis det kun er visse pins som ikke virker kan det også sagtens være en kortslutning, enten lodningen eller kondesatorens ben som rører ved noget og dermed forårsager en kortslutning.

Tro endelig ikke fuldt på dette ;) jeg har kun loddet et DIN modul nogensinde, så medmindre nogen har et bedre bud på hvor fejlen ligger, så er det bedre hvis vi prøver os frem forsigtigt og debbaterer undervejs.

Undskyld for det 'trasiga svaret' :flowers:

Link to comment
Share on other sites

Ah jo, jag tänkte fel. Pin 15 är såklart kopplad till jord på pin8 och pin16 är +5V. Men även om man vänder på det, kan kondensatorn ligga mellan 15 & 16 (innan resistorn) eller måste andra kondensatorbenet till någon annan plats med jord? Enligt detta schema ser det ut som att det går (Jag gör en DINx2 förresten, för minsta control surface): http://www.ucapps.de/mbhp/mbhp_dinx1.pdf

På 16 ligger där kondensatorn innan R9 (som ju går till +5V), och 15 är jord.

Jag har svårt att fatta Eagle-schemat och soldering-guiden på DIN-sidan, dels för att kondensatorn inte är med i schemat och bilderna är så oskarpa. Jag har byggt kretsen själv också på ett experimentkort, så den är mycket mer kaotisk, med många fler små kablar och ställen där det skulle kunna finnas fel. Jag kan försöka ta en bild på den senare. Vet förresten inte heller hur enkodern ska kopplas in då jag inte kan hitta modellnamn eller datasheet till den, vet inte vilken pinne som är jord/d0/d1...

Det är så irriterande bara, det är det sista jag behöver göra för att ha en helt fungerande SID-synt och så måste det såklart krångla! Jaja, hoppas det löser sig strax, tack igen för all hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...