Jump to content

Några grundläggande frågor


jackan
 Share

Recommended Posts

Tjena, ny på detta forum och i SID-världen.

Jag tänkte pula i ihop en enkel SID-synth med hjälp av Ucapps-modulerna. Tänkte börja med att enbart kontrollera den från datorn (vilket väl går?). Möjligen sätta till en grafisk 128x64-display också.

Har beställt modulerna CORE, SID och LTC från SmashTV. Har enbart USB-portar på min laptop, men har en USB-COM-adapter. Detta borde väl fungera? Vad jag har förstått så kan man kontrollera samt programmera PIC:en via LTC-modulen? Efter att jag brännt ner bootloadern alltså. Har hållt på en del med PIC innan så brännare har jag.

Det jag inte riktigt förstått är hur jag konfigurerar programmet i PIC:en. Om jag tex bara vill styra den från datorn samt använda en grafisk KS0108-display, hur gör jag då? Jag hoppas att jag inte behöver rota Assembler? :)

Mycket tacksam för svar.

//jack

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen. Har nu fått mina grejor från SmashTV och lött ihop dessa. LTC, CORE och SID.

Men självklart funkar inget som det ska.

Problem 1: Min programmerare K150 stöds inte av IC-prog, så jag är inte helt säker på hur jag ska få in PIC ID:t i bootloadern. Under knappen "fuses" i programmet (MicroPro) till brännaren finns ett fält med namnet "id" där man kan skriva in 8-siffrigt långt tal. Har testat att köra med 00000100 och liknande med det verkar inte funka. Kan det vara rätt? Behöver inte vara just detta som är felet, kan likagärna ha att göra med fel nummer 2.

Problem 2: Midi-interface till datorn. Jag använder som sagt LTC-modulen och har testat med båda Yamaha- och Roland-rutinerna. Yamaha verkade inte vilja alls, men Roland verkar fungera. Den hittar porten i SysExBox och jag kan ladda över saker, men hur vet jag att grejorna kommer in? :) Det "funkar" ju lika bra när kabeln inte ens är i. Läste nånstans att bootloadern ska skicka nåt slags kommando om den fungerar riktigt, innan MiOS är i alltså. Var kan jag se detta?

All hjälp är oerhört uppskattad.

//jack

Link to comment
Share on other sites

Har ni köpt ett riktigt midi-interface. Funkar rätt mycket bättre nu men fortfarande inte helt.

Jag kan nu kommunicera med PIC:en och ladda över MIOS och program. Den svarar och verkar säga att allt är bra.

Men jag får inte ut nå ljud ur SID:en. Vad gör jag efter att jag laddat över MIOS och nåt program? Vilket program ska jag ladda?

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Midi verkar funka båda till och från. Har testat nåt testprogram, men det verkar inte funka. Jag har en konstant ton som kommer och går, även om jag inte har tontestprogrammet i.

Men hur funkar det egentligen, ska man lägga in MIOS och sedan någon program, tex 6581_without_cs.hex. Eller ska jag bara lägga in ett program och inte MIOS för att testa?

Link to comment
Share on other sites

Nu fungerar testtone-programmet! Efter att jag laddad över det så hör jag en ton i några sekunder, sen ett mellanrum och sen börjar den om. Samtidigt som den slutar får jag sysex-meddelandet "F0 00 00 7E 40 00 01 F7". Betyder det att den bootar om? Vad kan vara fel?

Ingen annan "riktigt" applikation verkar funka...

Link to comment
Share on other sites

Kopplade en display till bygget. Fick då fram "fixed BOR setup" efter boot av MIOS. Spänningsregulatorn verkade altså vara kass. Parallellkopplade några 7805 och då funkade det mycket bättre. Kan nu ladda in program hur jag vill samt att displayen funkar. Allt verkar allmänt stabilt, men inte fan får jag ut något ljud :)

NÃ¥gon som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Material lär nog ta ett tag. Det verkar vara enklare att bygga en synth än att lära sig spela på den :)

Har nu byggt Control Surface också, på veroboard. Sjukt att det funkade på första försöket... :)

Men displayen verkar lite skum när jag rör mig i menyerna, måste man ställa om något om man ska använda en 2x16-display?

Link to comment
Share on other sites

Jackan: Det stämmer att du måste definiera om hur många menyalternativ som skall visas. Öppna projektet i MPLAB och sök efter

#define CS_MENU_DISPLAYED_ITEMS 5 

i filen main.asm. Det finns instruktioner där hur den ska sättas men om du har en 16x2 display ska det vara 4 istället för 5. Kopilera projektet och ladda ner main.hex till pic:en med mios studio.

/offe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...