Jump to content

Tips om billiga grejer


s4ndp4pper
 Share

Recommended Posts

Tja, Jag bor i Göteborg och skaffar just nu delar till en MB64. Jag har spanat runt lite för att hitta delar, och tänkte dela med mig av vad jag hittat.

Jag har hittat i princip alla MIDIbox64-delar (eller motsv.) hos ett par svenska företag. Det enda jag egentligen inte hittat är likriktarbryggan till CORE-modulen, men man kan tydligen ta något liknande istället. Hör med din elektronikhandlare bara.

De mest fördelaktiga ställena jag hittat verkar vara Trimlog och BHIAB.

BHIAB har en jäsikens massa grejer och är i vissa fall billigare än Trimlog. Bl.a. LCD-displayer verkar vara billigast där. Dessutom har dom ett överskottslager tangenter som kostar 4:- + moms, vilket jag tycker låter skitbilligt!

Trimlog verkar dock ha bäst prylar, iallafall rattar/reglar/potar. Dom har dessutom en bra hemsida. Jag har fördelat mina köp av delar till ca 20% hos BHIAB och 80% hos Trimlog.

Elfa är löjligt dyrt, men jag brukar använda deras sida som referens och för att hitta motsvarande delar som sen finns hos t.ex. Trimlog.

Om nån vet något billigare/bättre ställe i Sverige/Norden, så skriv gärna och berätta. Löda lugnt ;D

/J

Link to comment
Share on other sites

Tja!

Tänke bara säga att Trimlog har likriktarbryggor som passar (antar jag, har inte testat själv). Till Core modulen står det att det ska vara en B40C800. Alltså 40V/800mA. Trimlog har en B80C1500, vilken är ratad till 80V/1500mA, den klara alltså lite högre effekt bara.

Snälla, rätta mig om jag har fel..

Eller så tar du bara 4 st 1n4001 dioder som det står beskrivet under komponentlistan till core-modulen.

Fick precis brev frÃ¥n Trimlog  ;D nu. FIck tvÃ¥ potentiometrar (de de gör reklam för pÃ¥ förstasidan). Verkar vara suverän kvalitet och känsla i dem. Blir sÃ¥nna till min MIOS/Traktor box  ::)

Är dock lite besviken pÃ¥ skjutpottarna trimlog har, lite dÃ¥lig kvalitet tycker jag, ojämn gÃ¥ng och för hög "startkraft".    :(   NÃ¥gon som vet vart jag kan fÃ¥ tag pÃ¥ Alps skjutisar, 60mm,10kOhm, Lin ? Finns steromodellen pÃ¥ Elfa, men de är ju sviiindyra...

Och är det någon som har idé om stora, lättryckta knappar. Ca 25*25mm, 0,3 mm slaglängd och <1N "operatingforce" ?? Ska ha dessa till Play/pause/cue etc på kontrollen.

/Wise

Ps. PIC'arna kan man beställa gratisprover på på www.microchip.com. Och logikkretsarna gratis från www.ti.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...