Jump to content

MIDI-Box, hoe te beginnen?


Sinnsyk
 Share

Recommended Posts

Hoi.

Ik ben sinds kort mezelf aan het verdiepen in de MIDI-boxen, en ben nu van plan er zelf eentje te gaan maken.

Ik zit sinds kort in een bandje, en met Ableton Live willen we ons muzikale gekloot (vooralsnog) gaan ondersteunen. We willen een soort Postrock maken, met electronische invloeden. Een bandgenoot heeft sinds gister een Roland MC505.

Omdat effectpedalen zo duur zijn tegenwoordig, en Ableton daar ook software mogelijkheden voor heeft, wil ik dus een soort MIDI-effectpedaaltjes en regelpanelen voor mijn bandleden gaan maken. Ik vind knopjes en dat soort dingetjes erg leuk, dus ik doe mezelf én hun een plezier.

Voor mezelf wil ik een soort mengpaneel maken, waarmee ik de volume, balans, eq, etc kan besturen van de instrumenten (gitaar, mc505, drum)

Om ableton te besturen wil ik daar ook nog een aantal knoppen bij voor bv record, BPM, clip-activatie, etc

Om het multifunctioneel te maken wil ik een soort externe 'modules' maken, voor bandleden en mezelf, om specifieke effecten en/of instrumenten aan te sturen (kleine kastjes met een paar knopjes, met een lange kabel naar het main-bord ->). Dit wil ik dan aansluiten op het 'main-bord', waar ook het mixergedeelte is geintegreerd.

Is een D-Sub aansluiting (com-poort) aansluiting betrouwbaar genoeg voor dat soort signaaloverdracht? (de DIN modules zitten in het main-bord, de externe module heeft alleen schakelaars -> is het slimmer om de DIN-modules in de externe kastjes te verwerken?)

Ik ga er van uit dat er een heleboel I/O komt, het aantal knopjes en faders komt zeker wel boven de 64 uit. Is een MIDIO128 makkelijk te maken, of is het goedkoper/makkelijker om meerdere MIDIBOX 64's aan elkaar te koppelen of eventueel los van elkaar te maken?

Ik snap de MIDIO 128 niet helemaal, het maakt gebruik van dezelfde CORE module, en verder zie ik niet veel verschill met een MIDIBOX64. Alleen dat de aansluitingen op andere gedeelten van de CORE module aangesloten worden, wie kan me wat uitleg geven?

Waar halen jullie je knopjes/PIC's/etc vandaan? Ik woon vlakbij Alkmaar, daar zijn wel 2 electronica zaken, maar kan je daar alles krijgen?

Link to comment
Share on other sites

hey sinnsyk,

tof idee.

ik zou de din modules zo dicht mogelijk bij de core houden..

en wat betreft electronica zaken.. dit moet je niet proberen te krijgen bij radio elco..

ben je veels te duur uit.. echt veels te duur.. bestel de printplaatjes en onderdelen van smashtv'z website..

beste kwaliteit.. en de prijs is ook veel beter.. pics kan je ook bij hem bestellen.. knopjes.. tjah.. rs-components misschien.

je hebt natuurlijk voet switches nodig..maar dan in momentary button vorm.. en het omhulsel bouw je zelf..

suc6

Link to comment
Share on other sites

ik zou de din modules zo dicht mogelijk bij de core houden..

Is er niet sprake van signaalverlies als je, zeg maar, 5 meter kabel gebruikt voor een schakelpaneeltje.

Ik heb een stuk of 4 van dit soort schakelaars, zoals bij het plaatje. Het zijn momentschakelaars, die zou ik kunnen gebruiken?

Ik heb een ander screenshot toegevoegd waar ik een soort idee heb uitgewerkt met SketchUp.

43_Screen252_jpg62529c9ba54f33353e1f729a

45_Screen251_jpgb32cbf53f081445505cdfe1a

Link to comment
Share on other sites

Oke, ik denk dat ik het begin te snappen. Wil iemand onderstaand overzicht verbeteren, als er fouten tussen zitten?

MIDIO128

Bestellen (http://www.mikes-elektronikseite.de/shop_englisch/index.htm):

Kits: http://www.mikes-elektronikseite.de/shop_englisch/k001u001s001.htm

- 4 * DINX4_V2 - Kit (DINX4 PCB + componenten -> totaal 128 inputs?)

- 1 * CORE_V2 - Kit without PIC (CORE PCB + componenten zonder de PIC)

PIC: http://www.mikes-elektronikseite.de/shop_englisch/k002u001s001.htm

- 1 * PIC18F452 (door hem ingebrand)

Halen in electronica zaak of internet

- 8 faders met faderkapje

- 40 (5x8) 10kOhm Lineaire Pots (voor de channel-pots)

- overige momentschakelaars (indrukken = signaal, los = signaal weg)

- overige Pots (10kOhm Lineair)

Bekabeling:

- Stroomvoorziening 9 volt DC + schakelaar met LED voor aan/uit

- 5 polige kabels van CORE naar DINX 1, DINX 1 -> DINX 2, DINX 2 -> DINX 3, DINX 3 -> DINX 4

- kabels van schakelaars en faders naar DINX modules (http://www.midibox.org/users/tor_arne/midibox64_walkthrough/pot_wiring.jpg, en dan uitgebreid naar 128)

- Een usb-MIDI kabel/kastje, die ik in kan bouwen in de behuizing, en dan INTERN een midi-connectie met de CORE, en een USB aansluiting in de case zodat het hele sootje met een USB kabel is aan te sluiten

En natuurlijk de behuizing etc.

Klopt dit zo'n beetje, of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd?

Link to comment
Share on other sites

Yallo en welkom;

voor je alles gaat bestellen; je zit volgens mij niet op het goede spoor

-volgens mij moet je geen midio128 maken maar 1 of meer mb64's

-je kunt inderdaad niet zomaar zulke lange kabels tussen je modules hangen 

ik heb nu niet zoveel tijd dus uitleg enzo hou je nog even van me tegoed (tot later vannacht of morgen). ik moet zeggen dat ik de thread maar even snel heb gelezen dus misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik dacht ik waarschuw je even.

groeten, marcel

Link to comment
Share on other sites

ik raad mikes webshop AF.. het is zooi in vergelijking met smash.. het soldeert niet lekker, het oxideert.. en het is ongeveer even duur

als smash zijn webshop..

smashtv is een aanrader.. proffesionele printplaatjes..

en ik mis de ain in je systeem..

Link to comment
Share on other sites

ok dan,

eerst even checken of ik snap wat je wilt;

je hebt qua instumenten;

een drumstel (niet electronisch)

een electrische gitaar

een MC-505

een laptop met Ableton live

dan wil jij een controller;

Voor mezelf wil ik een soort mengpaneel maken, waarmee ik de volume, balans, eq, etc kan besturen van de instrumenten (gitaar, mc505, drum)

Om ableton te besturen wil ik daar ook nog een aantal knoppen bij voor bv record, BPM, clip-activatie, etc

hoe bedoel je een mixer? midiboxes zijn alleen midicontrollers; je kunt geen audio mixer maken met een midibox.

Of heb je een goede geluidskaart waar je alle instrumenten direct inplugd en gebruik je je laptop/ableton ook als mixer voor de hele band? dan kan het wel met een midibox.

naast de mixer wil je op jou machine een midicontroller voor bepaalde functies in ableton. (alleen switches of ook draaiknopjes?).

je moet hiervoor geen midio128 gebruiken; deze applicatie is meer bedoeld om midi commando's om te zetten in digitale output signalen (bijv. om dingen te triggeren, je kunt zo dingen die alleen op triggers werken besturen met midi; bijv keyboard of orgel toetsen, drummodules, (gecircuitbend) speelgoed)

wat jij nodig hebt is gewoon een midicontroller; een mb64 of mb64e;

64 werkt met potmeters (schuif en/of draai) en knopjes, de 64e kan daar ook encoders bij handelen, verder zijn ze vrijwel identiek.

je kunt alle projecten op de site zo basic houden als je maar wilt; bijvoorbeeld een mb64 met alleen drukknopjes

met encoders is het flexibeler; dit zijn digitale draaiknoppen zonder begin of eindstand; met het voordeel dat deze knop "altijd goed" staat

kun je me nogwat preciezer uitleggen wat je voor je andere bandleden wilt maken en wat ze doen; moet ik gewoon denken aan 1 klein kastje waar de gitarist de effectparameters mee bestuurd? hoeveel kastjes ga je maken?

pas als ik dit weet kan ik wat zinnigs zeggen over hoe je het het beste kan aanpakken.

- kabels van schakelaars en faders naar DINX modules

kijk dat klopt niet; de DIN(x4) staat voor digitale input, daar kun je drukknopjes en encoders maar geen potmeters of faders op aansluiten.

potmeters en faders geven analoge signalen uit (ze verdelen een voltage als regelbare weerstanden) je moet deze aansluiten op de AINx4

over de kabellengte je kunt beter de kabels naar knoppen en potmeters lang maken dan de kabels van core naar AINx4 of DINx4.

alleen de kabels van potmeters naar AIN kunnen denk ik niet zomaar 5 meter zijn, je zou het kunnen proberen; lees deze threads eens

http://www.midibox.org/forum/index.php?topic=4099.0

http://www.midibox.org/forum/index.php?topic=6453.0

http://www.midibox.org/forum/index.php?topic=5485.0

als het niet gaat moet je in de andere kastjes een andere midibox maken; een midikabels kan volgens mij wel 5 meter zijn zonder signaalverlies

groeten/succes, marcel

Link to comment
Share on other sites

Heel erg bedankt  :)

Het instrumentenlijstje klopte, en het is inderdaad niet de bedoeling dat ik audio ga mixen via het mengpaneel, maar via een aansluiting op mijn laptop. Ik zat te kijken naar een M-Audio Firewire 410, omdat ik daar veel dingen over heb gehoord en de kwaliteit volgens mij wel goed is.

Het, vooralsnog, enige kastje, is die van de gitarist. We willen post-electro maken, en daarbij zijn veel verschillende effecten zeer nuttig. Een effectpedaaltje kost al snel 50 euro, en dan lijkt een MIDI-box me toch een iets effectievere oplossing.

Snap ik het goed, dat een encoder een draaiknop is, die met bv een LED-ring aangeeft welke positie hij heeft (of met het LCD-schermpje, lijkt me makkelijker en minder werk?)

Over de knopjes faders en pots -> voor het 'mengpaneel' wil ik een aantal faders, en zoals je vrijwel altijd ziet, een aantal draaiknoppen om bv de EQ en de balans aan te kunnen sturen. Ook per kanaal 2-3 drukknopjes voor functies als cue en play/stop/rec (play/stop/rec per kanaal, ableton werkt met 'clips').

De gitarist moet een kastje krijgen met bv 8 drukknopjes (die zijn dus wel makkelijk aan te sluiten begreep ik uit de topics) en 2-3 voetpedalen je in een gewenste stand kan zetten (bv: pitch bend oid)

Ik begreep uit de topics dat schakelaars op een DINX4 module niet moeilijk zijn, zorg voor goede kabel en het signaal komt er wel, maar voor een AINx4 module moet je zorgen dat het niet té ver weg is en de kabel goed afgeschermd is voor electromagnetische straling. Ik zou dus in ieder geval de gitarist vlakbij moeten hebben (of iig zijn effectpedaal), en een goede kabel zoeken.

Welke kabel/connector zou ik hiervoor kunnen gebruiken? (de schakelaars laat ik dan wel via een andere kabel lopen, aangezien die minder gevoelig zijn voor storingen)

Verder was het de bedoeling om, naar gelang het werkt of niet, de mogelijkheid te hebben om extra kastjes te maken voor specifieke dingen, bijvoorbeeld een mini-boxje met 16 potmeters of een aantal schakelaars. Ik wil graag verder in electronica, en ben hevig op zoek naar schakelingen/sensors om drum-pads te simuleren, dus ik wil later alsnog de mogelijkheden hebben om zoiets in  te 'pluggen'. (onze drummer wil wel electronisch drummen, maar dat is duur :| hij heeft nu een normaal drumstel)

edit: Ik zie nu dit plaatje: http://www.ucapps.de/mbhp/mbhp_din_touchsensors.pdf. Betekend dit dat touch-sensors gewoon aangesloten kunnen worden? In dat geval zou je dus deze kunnen aansluiten?

Als ik bij SmashTV bestel, komen er dan niet veel verzendkosten bij (het is immers in de VS, toch?)

Ik kom waarschijnlijk over de 64 inputs heen, dat zou betekenen dat ik 2 core modules zou moeten gaan aansluiten? Is dat lastig?

Link to comment
Share on other sites

jah smash is best duur qua verzendkosten .. maar niet extreem hoog.. bovendien is het kwaliteits verschil de prijs waard.. ook is de dollar goedkoper dan de euro.. en dat helpt ook :D gewoon veel bestellen in een keer.. en zo te horen heb je nog best wat nodig.. dus smash is zeker een aanrader!..

Link to comment
Share on other sites

hi;

jah smash is best duur qua verzendkosten

voor de duidelijkheid; ik weet zeker dat dit niet aan smash zelf ligt, hij zou eerder zelf mee betalen aan een bestelling dan dat ie je teveel voor iets zou laten betalen.

zoals wisefire zegt; een aanrader

Snap ik het goed, dat een encoder een draaiknop is, die met bv een LED-ring aangeeft welke positie hij heeft (of met het LCD-schermpje, lijkt me makkelijker en minder werk?)

yep, het lcd scherm laat ook altijd zien wat de waarde van een controller is als je er aan draait, ledrings zijn vet maar niet (altijd) nodig; alleen als je heel veel verschillende dingen met je controller bestuurd is het met ringen wat overzichtelijker

het voordeel van de encoder is dus dat als je switcht naar een andere preset (met midibox of software) een encoder nooit verkeerd staat, bij pots is dat wel.

als je de instellingen van ableton waar je je controller/mixer voor gaat gebruiken niet (vaak) switcht tijdens het spelen zou ik voor potmeters gaan.

De gitarist moet een kastje krijgen met bv 8 drukknopjes (die zijn dus wel makkelijk aan te sluiten begreep ik uit de topics) en 2-3 voetpedalen je in een gewenste stand kan zetten (bv: pitch bend oid)

ik zou als ik jou was gewoon 2 midiboxes maken; je mixer en het kastje voor de gitarist. in principe is het wel mogelijk wat je wilt, maar door het gedoe met lange kabels krijg je er zowieso een extra moeilijkheid bij. en uit ervaring zijn er altijd al genoeg kleine probleempjes wanneer je zo'n project voor het eerst doet.

of begin in ieder geval om eerst jou mixerdesk werkend te krijgen; als die werkt kun je de rest ook wel.. ;D je kunt qua software altijd alles veranderen en uploaden

Verder was het de bedoeling om, naar gelang het werkt of niet, de mogelijkheid te hebben om extra kastjes te maken voor specifieke dingen, bijvoorbeeld een mini-boxje met 16 potmeters of een aantal schakelaars. Ik wil graag verder in electronica, en ben hevig op zoek naar schakelingen/sensors om drum-pads te simuleren, dus ik wil later alsnog de mogelijkheden hebben om zoiets in  te 'pluggen'. (onze drummer wil wel electronisch drummen, maar dat is duur :| hij heeft nu een normaal drumstel)

je zit hier zeker op de goeie plek, maar zoals ik al zei maak eerst jou mixer, of die van gitarist; is een wat kleiner project, dus makkelijker om werkend te krijgen.

als die werkt snap je al heel wat meer van het midibox concept en dan kun je je andere bakkies ook beter plannen

wat is eigenlijk de reden dat je alles op dezelfde core wilt aansluiten? alleen de prijs?

met verschillende cores midiboxes is het volgens mij makkelijker en technisch beter.

wat betreft modules die je later maakt erbij pluggen, je kunt als de tijd daar is eventueel altijd een (computer)poort op de midibox maken en het daarop aansluiten

groeten, marcel

 

Link to comment
Share on other sites

Oke, het word me al duidelijk. De reden dat ik alles op 1 core wilde, is voornamelijk luiheid. Als er maar 8 knopjes zijn, waarom dan nog een CORE module bouwen, etc. Maar, zoals je zegt, misschien wel slimmer om eerst 1 ding werkend te krijgen. Daarna word het volgens mij ook steeds leuker om dingen te bouwen en verder er in te gaan, omdat je dan dingen al snapt en niet als n00b aan een project begint  ;D

Ik begin wel met de mix-console, met encoders (ik ben van plan vaak te switchen + ik heb een oxygen 8 met 8 pots, en dat werkt niet echt ideaal :/).

Nog een laatste vraag, wat heb ik extra (PCB's? Kabels?) nodig als ik 2 CORE's aan elkaar wil 'binden'? Ik ga over de inputs heen, zeker weten, maar is dat gelijk een stuk lastiger qua programmeren of heb je er weinig 'last' van?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...