Jump to content

Wat betekent monolithic capacitor??


dreamer
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik dacht laat ik eens proberen hier op het nederlands stukje, in de parts lijst van wiba voor mb-6582 komen keramischie condensatoren voor, maar ook "monolithic" condensatoren en ik heb al een beetje rond gezocht op internet wat dit woord in het nederlands zou moeten zijn maar kan niets vinden. Ook zou ik graag het verschil tussen beide typen condensatoren willen weten en wat er gebeurt als je in plaats van "monolithic" een keramische condensator gebruikt. Kan iemand mij hier iets wijzer maken?

Groetjes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laat ik het eens proberen, kijken of ik het nog weet :)

Volgens mij heeft het met het materiaal te maken. Keramisch is vrij nauwkeurig, en filtert hoge frequenties uit het signaal. Filmcondensatoren zijn weer goed in de lage tonen. Monolitisch is volgens mij de goedkope rommel die eigenlijk niet zo best filtert, maar wel als buffer werkt bij dipjes. Die gele "blobjes" die je vaak voor 100nF of 220nF gebruikt zijn monolitisch.

Als iemand het beter weet uit te leggen: graag  ;)

Link to comment
Share on other sites

In principe geen probleem. In alle MB projecten worden 100nF condensators vrijwel aleen gebruikt als ontkoppeling in het digitale circuit, daar maakt het niets uit. Zodra je analoog signaal gaat filteren (in het signaalpad van de SID, FM, filtermodules) wil je hogere kwaliteit gebruiken, daar moet je je meer houden aan het voorgeschreven type condensatoren, maar daar zal een ontwerper sowieso zelden monolitisch gebruiken.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik zit er aan te denken om tantaal condensatoren te gaan gebruiken voor het filter gedeelte aangezien deze nog nauwkeuriger zijn. Heb jij ervaring met deze?

Deze hebben een plus en een min toch? Dus die kun je niet gebruiken. Voor het filter gedeelte heb ik nog van die 1% 22nf dingen liggen hoeveel moet je er ook alweer hebben voor je sid?

Link to comment
Share on other sites

Ik zit er aan te denken om tantaal condensatoren te gaan gebruiken voor het filter gedeelte aangezien deze nog nauwkeuriger zijn. Heb jij ervaring met deze?

Zoals Twin al zegt: tantaal is niet te gebruiken voor de SID, omdat dat een polaire condensator is. Voor low pass filters zoals de SID kun je het beste hoge kwalitiet filmcondensatoren gebruiken. Bijvoorbeeld de groene die Twin je aanbiedt in zijn post ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...