Jump to content

behuizingen


gi_joe
 Share

Recommended Posts

hoi!

m'n mbseq is zo goed als af, alleen moet ik nog een behuizing hebben. ik heb hier ook al es een thread over geopend in parts questions (geloof ik), maar daar kreeg ik nooit een antwoord op.

anyway: weet iemand een plek waar je voor niet al te veel geld behuizingen koopt? standaard 19" behuizingen zijn niet zo'n probleem om aan te komen,

maar ik wil eigenlijk een ondiepe 19" kast hebben, of iets waar ik evt. zelf rackoren aan kan maken (16" ofzo), 3u hoog, en 10 cm max diep. ik begin alleen onderhand in de veronderstelling te geraken dat die dingen gewoon nergens te koop zijn.

wat ik ook al dacht is er zelf 1 maken, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat aan moet pakken. weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen misschien?

Link to comment
Share on other sites

zoeken op internet; ik denk dat je verder dan nederland moet kijken (heeft mouser niet heel veel behuizingen?), of maken; je kunt bij sommige metaalwinkels metaal laten buigen (zetten), dan kun je makkelijk een stevig kastje in elkaar zetten

groeten, marcel

Link to comment
Share on other sites

mja, internet is groot :)  ik heb al heel veel plekken afgezocht, maar ik lijkt 't toch nergens tegen te komen nog..

illogik: zelf maken lijkt me ook wel wat, maar ik weet dus ook geen winkels waar je metaal kunt buigen, laat staan waar je het kunt kopen..

ik heb al zitten denken om de plaatselijke mts op te zoeken om te vragen of iemand in z'n pauze niet even een kastje voor me inelkaar wilde zetten.. maar dat leek me meer wat als allerlaatste optie als alles mislukt..

sinnsyk: ik ga m'n frontplaat zowiezo bij schaeffer laten maken..

hout kan ook inderdaad.. maar dan moet 't wel een beetje mooi hout zijn en dat is vrij prijzig geloof ik. iets als http://www.midibox.org/midibox_gallery/meek1.jpg is natuurlijk mooi.. maar het vergt geloof ik ook wel wat vakmanschap om dat netjes inelkaar te zetten..

ik denk dat het moeilijker is dan het lijkt, om zoiets goed te doen met hout.. maar misschien is dat ook wel zo met metaal ;)

ik heb al wel zitten denken om er 1 te maken uit glasvezel en polyester.. een vriend van me kan dat, maar dat lijkt me een een hels karwei..

heel veel laagjes smeren, en dan 3 weken lang het weer afschuren. ;) dan ga ik liever opzoek naar een metaalhandel..

anyway, illogik: weet jij toevallig zo'n winkel ergens? :)

Link to comment
Share on other sites

ja in rotterdam dus; maar tenzij je daar erg dichtbij woont zou ik voor de mts optie gaan; je kan het evt. aan een leraar daar vragen, je moest eens weten hoeveel mensen het vet vinden om aan zoiets "speciaals" als een zelfgebouwd muziekapparaat

mee te werken. en als het niet kan, kunnen ze je waarschijnlijk wel de goeie kant op sturen.

groeten, marcel

Link to comment
Share on other sites

Ik zelf ben bezig met een midibox in een aluminum koffer, lekker handig mee te nemen, na gebruik gewoon dicht te klappen (stof en sooi veilig), en er hoeft alleen een front-paneel in gemonteerd te worden.

Ik weet niet wat je er mee gaat doen, maar misschien een idee?

Link to comment
Share on other sites

mja.. opzich is dat wel erg handig, scheelt een boel moeite om zo'n behuizing te vinden...

mijn plan is echter om een rackmount kast te maken, waar je de oren af kunt halen zodat ie ook op je buro kan, dus dan is een koffer weer niet zo handig ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik zou zeggen, zoek eens een 19" flightcase.

Voordeel van een koffer, en door (wat flightcases bijna altijd hebben) een compleet afneembaar deksel ook op je buro te gebruiken, en met een of andere aanpassing (extra klemmetjes oid?) ook in een 19" rack te monteren.

Link to comment
Share on other sites

ja, opzich is dat wel weer een goeie :) echter heb ik m'n behuizing ergens laten maken voor niet al te veel geld (5 tientjes). ziet het er ook nog een beetje uit, hoop ik, ipv dat ik zelf iets inelkaar ga prutsen. (hoewel dat met zo'n koffer dan weer niet zou hoeven)

Link to comment
Share on other sites

heheh

hij word nog gemaakt, is volgende week op z'n laatst af (zeiden ze)

heb 'm laten maken bij Van Lochem te Aalten (een dorpje in de buurt van waar ik woon, in de achterhoek ;)).. tis geloof ik een smid, maar er zit ook een ijzerhandel bij.. (jeweetwel, gereedschap enzo) erg aardige lui wel. ze waren ook niet echt op mn geld uit had ik het idee.. elders hebben ze me wel es 200 euro voorgerekend.

het word gewoon een open doosje van 16 inch breed (heb ik nog 3 inch voor rackoren, heb de maten afgekeken van m'n nord modular), 3 rackunits diep en 7 centimeter hoog, met een open bovenkant.

ik denk dat die lui dingen als frontpanels ook wel kunnen.. misschien doen ze zelfs wel cnc, maar dat weet ik niet echt zeker.. je kunt ze es bellen..

ik heb dus mijn knoppen op een metalen plaat bevestigd.. wat je kunt doen is een frontpanel maken in frontpaneldesigner (van schaeffer, jeweetwel) en dat ergens laten uitprinten op a3 stickerpapier, en de 'reference points' mee uitprinten.. 

dat plak je dan precies recht op de plaat die je als frontpanel wil gebruiken, slaat op die reference points met je centerpoint deukjes en boort dan die gaten uit..

het is een stuk relaxeder  en preciezier boren emt een kolomboor natuurlijk, maar als je ff je tanden op elkaar zet kan het met een handboor ook wel..

misschien moet je ff rondvragen. ik kon op het werk van een vriend van me met hun kolomboor mijn dingen boren.. (overigens heb ik de helft nog met een handboor gedaan)

Link to comment
Share on other sites

omdat ik geen kolomboormachine heb ben ik bang dat de gaten voor de encoders etc niet recht in 1 lijn komen

een kolomboormachine hoeft niet duur te zijn (maar is wel groot) ik heb er een van ferm voor 70 euro

btw zelfs met een kolomboor is het moeilijk om een perfecte frontpanel te boren.

het gaat trouwens meer om hoe goed je je (10tallen) centerpoints slaat, voor mij toch nog steeds een probleem, let wel een afwijking van 0,5 mm heeft al aardig wat impact met zulk precisiewerk

cheers, marcel

Link to comment
Share on other sites

Je zou eigenlijk eerst in hout je gaten moeten boren oid, zodat je later in het metaal geen fouten maakt.

Vaak zie je midiboxen met scheve gaten etc, en dat verpest toch wel min of meer het uiterlijk van je complete box.

Iemand nog tips over hoe je het beste kan boren?

Link to comment
Share on other sites

Je zou eigenlijk eerst in hout je gaten moeten boren oid, zodat je later in het metaal geen fouten maakt.

???

als ik begrijp wat je bedoelt; volgens mij is dat niet echt handig (wie zegt dat je met hout rechter gaten boort)

de sticker, centerpunch en kolomboor methode is volgens mij de beste oplossing als je het thuis wilt doen; wat ik bedoelde is dat het al moeilijk is om met de centerpunch precies (want daar gaat het om) recht te slaan (in het midden van de ref. points)

het gaat wel vaak goed, maar als je er heel veel moet slaan gaan er altijd wel een paar fout

als je met kleine printplate of losse onderdelen werkt, maakt het op zich allemal niet zoveel uit, maar ik heb bijvoorbeeld wel eens een mbseq gemaakt waar alles op 2 grote printplaten zat, dan telt elk foutje wat je op de hele panel maakt bij elkaar op (want alles moet ten opzichte van elkaar precies goed staan)

resultaat; na 2 weken boren, paste het mooi niet...

tip, als je het niet te groots aanpakt bij je eerste project probeer het gewoon (er staan ook wel tips in dit forum); anders misschien hier bestellen;

http://www.cncpanels.co.uk/

laters, marcel

Link to comment
Share on other sites

Maar het lijkt mij dat je bv met hout veel makkelijker een rechte punt kan slaan, omdat je bij metaal veel harder moet slaan etc.

Als je het dus eerst op zacht hout doet, en eventuele fouten ook simpeler kan aanpassen, dan heb je daarna een perfecte mal om je boortjes doorheen te steken en de gaten in metaal te boren. Maar ik heb nog geen frontpanelen geboort, dus ik kan het erg fout hebben...

Link to comment
Share on other sites

Maar ik heb nog geen frontpanelen geboort, dus ik kan het erg fout hebben...

misschien fout maar moet zeggen je denkt er creatief over na ;) daar komen de beste dingen uit!

Maar het lijkt mij dat je bv met hout veel makkelijker een rechte punt kan slaan, omdat je bij metaal veel harder moet slaan etc.

het gaat er niet echt om dat je hard moet slaan, meer om het feit dat het moeilijk is om hem precies goed op het punt te zetten (voordat je slaat). De punt van het ding is groot vergeleken met het kruispunt van de lijnen waar je moet slaan

anyway ik zou het zowieso proberen (het is niet dat ik zeker weet da het niet kan) maar probeer hetr eerst in het klein, zou ik je aanraden ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...