Jump to content

cheap rotary encoders


TK.
 Share

Recommended Posts

I've received the samples today - just 3 days after the email contact!

The quality of the rotary encoders is extreme good, they've the same "expensive" feeling like ALPS encoders, but they are much cheaper and easier available for hobbyists. So, Voti kicked Schuricht from the pole position, it's my #1 recommentation now :)

Note that the rotary encoders have the same pinning like ALPS STEC16B, see also http://www.voti.nl/common/sw_rot_1_doc.gif

Best Regards, Thorsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest den_Juin

Ik heb vandaag 8 van deze encoders binnen gekregen. Zo te zien is het goede kwaliteit!

Ik heb succesvol de detend kunnen verwijderen, maar heb niet kunnen testen of ze zo werken, ik heb namelijk geen scope op het moment

Je kan ze zonder risico open maken door de 4 pinnetjes die de encoder bij elkaar houd om te buigen, het is erg makkelijk om hem daarna terug in elkaar te zetten.

Link to comment
Share on other sites

Als je de encoder openmaakt en de bovenkant erafhaalt, zie je een plastic frame, met daaraan de drie aansluit- /soldeerpinnen. In het frame zie je ook 3 hele kleine pinnetjes die contact maken met de "draaischijf" en daaronder een grotere, u-vormige pin met in het midden een bobbeltje. Dit bobbeltje zorgt ervoor dat je de detents voelt; het enige wat je dus moet doen is de u-vormige pin naar beneden buigen, encoder dichtmaken, voila

groeten marcel  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

ok dat snap ik ff niet heb namelijk ook de encoders binnen gekregen, is het noodzakelijk om die u bocht weg te halen

en wat bedoel je met detendet encoders, dus als ik een extra filter en resonance op mijn sid wil zetten moet ik dam de encoders veranderen? of doe ze het ook gewoon zo ?

Dank je

Freaksomnia

Link to comment
Share on other sites

ok dat snap ik ff niet heb namelijk ook de encoders binnen gekregen, is het noodzakelijk om die u bocht weg te halen

en wat bedoel je met detendet encoders, dus als ik een extra filter en resonance op mijn sid wil zetten moet ik dam de encoders veranderen? of doe ze het ook gewoon zo ?

Dank je

Freaksomnia

Detented wil zeggen dat je hem voelt klikken. TK heeft een algoritme dat ook halve waardes doet ofzoiets, dat werkt het beste als je die klikjes niet hebt tijdens het draaien. Voor je Menu encoder wil je overigens wel detents hebben.

Extra filter en (dus) resonance is een heel ander verhaal, de encoders sturen namelijk de software in de PIC aan die de interne filters van de SID bedient, en er zit maar 1 12dB filter in elke SID chip (voor alle 3 de OSCs slechts 1 filter, dus niet 1 filter per OSC). Je kunt er wel een extarn filter bijbouwen, zie bijvoorbeeld het Moog Ladder filter of het CEM3378 project van TK hier ergens op het forum, maar dat is nog zo pril dat er geen enkele documentatie van is. FF wachten dus. Of zelf iets maken, schema's genoeg, als je wilt kan ik wel een linkje posten. Maar maak eerst die SID maar af ;-)

Gr,  Alex.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord over dat detendet, maar ik heb mijn vraag verkeerd gesteld, ik wil graag extra, bij het minimale systeem voor CS, buiten de 10 knoppen voor mij display en de menu encoder, 2 extra knoppen op mijn sid, 1 voor de resonace en 1 voor de filter freq, hoe ik dat softwarematig moet doen heb ik wel door geloof ik ik verander gewoon de ingangpoort van de filter freq en resonace en sluit ze daar aan maar moet ik daarvoor nou mijn encoders veranderen ? Ik geloof het wel, omdat dat niet werkt met de klikjes, of is dat niet bij de sid?

Bedankt Geert

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord over dat detendet, maar ik heb mijn vraag verkeerd gesteld, ik wil graag extra, bij het minimale systeem voor CS, buiten de 10 knoppen voor mij display en de menu encoder, 2 extra knoppen op mijn sid, 1 voor de resonace en 1 voor de filter freq, hoe ik dat softwarematig moet doen heb ik wel door geloof ik ik verander gewoon de ingangpoort van de filter freq en resonace en sluit ze daar aan maar moet ik daarvoor nou mijn encoders veranderen ? Ik geloof het wel, omdat dat niet werkt met de klikjes, of is dat niet bij de sid?

Bedankt Geert

heel simpel: ja. Klikjes wil je ALLEEN bij encoders die je voor het menu gebruikt. ALLE andere encoders zonder klikjes.

Ik zou als ik jou was nog even heel goed kijken naar het implementeren van die extra encoders. Ik krijg de indruk dat jij denkt dat je ze, net als potmeters, ergens tussen kunt kwakken. Dat gaat dus niet, je zult dus de huidige SID Step A applicatie moeten uitbreiden met extra code, en je hebt een extra board nodig (DINX4 - of als je zelf graag klooit op veroboard kun je zelf een DINX1 of X2 improviseren).

Succes!

Gr,  Alex.

Link to comment
Share on other sites

nou ik snap het wel hoor met die dinx4 die heb ik er ook bij besteld en ik hb net programma bekeken ik zet de input van de resonce en de cutof gewoon op de overige poorten en dan sluit ik de potmeter daar aan net als de encoder voor het menu alleen ga iknu maar eens kijken of ik dsie klikjes weg kan halen voor die 2 knoppen.

En voor de Seq V2 wil je daar wel klikjes voor ?

Bedankt Geert

Link to comment
Share on other sites

Weet je wat ik ga doen, ik ga de uitgebreide code gebruiken en dan afbouwen is denk ik makkelijker.

Mzl Geert

Denk je? Ik denk dat je beter een klein stukje uit de CS code kunt copy/pasten in de Step A code. Maar doe vooral wat je zelf denk dat het beste is, dat meen ik echt. Het gaat erom dat je er zelf achter staat en lol hebt, niet wat de kortste of makkelijkste weg is.

Link to comment
Share on other sites

Weetjewat? Ik heb zelf hier ook nog een aantal modules liggen die ik niet gebruik, ik ga dat eens aan elkaar solderen (in afwachting van de heropening van de Shop van SmashTV) en dat moet dan een SIDbox worden met 2 extra encoders voor Cutoff en Resonance. ;) (samen aan iets klooien is altijd leuker dan allen toch?)

Ik wil dan wel gelijk LEDrings om de rotary encoders natuurlijk.

Heb gisteravond een mooie LCD kabel gemaakt, mijn Core en LTC getest (op de LTC moeten alleen nog wel bypass caps, en ik ga ws de elcotjes voor de monoflops vervangen voor 1uF-jes, dan knipperen de LEDjes van de MIDI in en out wat sneller).

DIN en DOUT en SID heb ik klaar liggen voor verdere modificatie maar ik ben door mijn female SIL headers heen, moet dus wachten op de Reichelt bestelling...

(zullen we hier anders een nieuw topic voor openen?)

Gr,  Alex.

Link to comment
Share on other sites

Nou jij gaat een stuk harder dan ik, heb net mijn onderdelen binnen maar heb nog ff geen tijd omdat ik examens heb, maar inderdaad samen klooien is beter dan alleen.....

Ik laat snel weer wat weten ....

MzlGeert

Dan heb je na je examens mooi tijd om mij in te halen, ik heb mot met Reichelt over de bestelling en zonder die onderdelen kan ik niet verder...

Link to comment
Share on other sites

he norderlight,

Ik heb toch maar ff mijn core in mekaar gezet, nu heb ik nu al problemen, ik krijg namelijk overal 7,5 V, nou ik heb nog een post op het engelse forum gezet om mijn probleempje op te lossen.

Ik hoop dat ik er snel uit kom, ga maar vast verder met de rest van de modules in mekaar zetten, maar ja zolang ik geen goede core kan maken kan ik ook niet echt iets bouwen.........

Nou ja, shit trouwens van die problemen met je bestelling......... is voor mij wel handig iemand die een beetje meebouwt........

Spreek je later

MZl Geert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...